annons
Hem » Artiklar » Ny Volvo i fältprov
  • <p>Maskeringen gör att det är svårt att känna igen Volvo-dragen, men i Transportstyrelsens register framgår att fabrikatet är en Volvo och att bilen ägs av Volvo Lastvagnar i Göteborg.</p>

    Maskeringen gör att det är svårt att känna igen Volvo-dragen, men i Transportstyrelsens register framgår att fabrikatet är en Volvo och att bilen ägs av Volvo Lastvagnar i Göteborg.

  • <p>Framljusen har likheter med dagens FH medan backspeglarna på fältprovbilen är annorlunda.</p>

    Framljusen har likheter med dagens FH medan backspeglarna på fältprovbilen är annorlunda.

Ny Volvo i fältprov

Nästa generation Volvo rullar nu i fältprov. Jämfört med den nuvarande FH:n så har framrutan rätats upp. Bilen på bilden är, som synes, maskerad, men av uppgifterna i bilregistret framgår att det är en Volvo.

Första generationen Volvo FH, som blivit en mångårig försäljningssucé för Volvo, kom 1993. Nu rullar nästa hyttgeneration i fältprov.
    
    När Volvo FH12 och FH16 lanserades 1993 presenterade Volvo startskottet för en helt ny global plattform. Sedan dess har flera generationer FH lanserats med bland annat nya hyttvarianter, motorer och växellådor.
    
    FH-hytten uppfattas fortfarande som modern, men nu rullar nästa hyttgeneration i fältprov. Från en läsare har vi fått en exklusiv bild på en timmerbil som tankar. Maskeringen gör att det är svårt att känna igen de karakteristiska Volvo-dragen, men i Transportstyrelsens register framgår att fabrikatet är en Volvo och att bilen ägs av Volvo Lastvagnar i Göteborg.
    
    Bilen uppges ha en motor på 690 hk (515 kW) och en automat/tillsatslåda. Det senare är troligen lika med den I-Shiftlåda som ju också blivit allt vanligare även i timmerbilar. Även om hytten är kraftigt maskerad så går det att se att A-stolpen inte har samma lutning som på nuvarande FH:n.
    
    – Den är mer upprätt. Spontant tycker jag att den har en profil som liknar Mercedes. Den är inte lika upprätt som Renault Magnum och jämfört med Scania är formerna inte lika runda, säger den läsare som skickat in de exklusiva bilderna.
    
    Han noterar också framljusen har likheter med dagens FH medan backspeglarna på fältprovbilen är annorlunda. Här handlar det om smalare och högre spegel arrangemang.
    
    
    
    
    
    
    

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*