annons
Hem » Artiklar » Öljätten beställer 800 eldrivna lastbilar

Öljätten beställer 800 eldrivna lastbilar

Det amerikanska ölbryggeriet Anheuser-Busch har beställt 800 eldrivna lastbilar av lastbilstillverkaren Nikola Motor Company. De eldrivna lastbilarna är en direkt utmanare till Teslas Semi och de tankas med vätgas som omvandlas till el i bränsleceller. De ska kunna köras mellan 70 och 1 500 mil på en tankning och tankas igen på 20 minuter. Leveranserna planeras från 2020.
Genom denna överenskommelse syftar Anheuser-Busch till att omvandla hela sin flotta av fjärrbilar till lastbilar som drivs med förnyelsebara bränslen till 2025. Nikolas hävdar även att man förbättrar trafiksäkerheten genom lastbilens avancerade surroundvisningssystem.
– På Anheuser-Busch söker vi kontinuerligt efter sätt att förbättra hållbarheten över hela vår värdekedja och driva vår bransch framåt, säger Michel Doukeris, VD för Anheuser-Busch. Transportbranschen är mogen för innovativa lösningar och Nikola leder vägen mot nollutsläppskapacitet med sin bränslecellsteknik. Vi är mycket glada över de möjligheter som vårt partnerskap med dem ger oss.
-Vätgastekniken är logistikens framtid och vi är stolta över att vara ledande, tillade Trevor Milton, VD för Nikola Motor Company. Anheuser-Busch har en lång historia av att investera i progressiv, hållbar teknik och vi är glada att samarbeta med dem för att ta fram det största vätgasnätet i världen till USA. Vid 2028 räknar vi med att ha över 700 vätestationer över USA och Kanada. Med nästan 9 miljarder dollar betalda i förhand bygger vi för på order, inte spekulation, och är väldigt mycket glada över vad som ska komma. ”
Samarbetet med Nikola kommer att bidra till Anheuser-Buschs nyligen meddelade 2025 hållbarhetsmål, vilket inkluderar att minska koldioxidutsläppen med 25% över hela värdekedjan. När de heltäckande koldioxidutsläppen från dessa 800-lastbilar har genomförts, minskar bryggeriets koldioxidutsläpp från logistik med mer än 18%, vilket motsvarar att mer än 13 tusen personbilar körs årligen.

Utsläppsminskning har, och fortsätter att vara, ett långsiktigt fokus för Anheuser-Busch. Under 2006 anslöt bryggeriet till US Environmental Protection Agencys SmartWay Transport-program. och sedan 2008 har den minskat sin totala energianvändning i amerikanska bryggerier med mer än 30%. Anheuser-Busch har bryggt öl de senaste 165 åren och hoppas kunna fortsätta göra det för de närmaste 165 åren och därefter genom sitt engagemang för en hållbar framtid.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*