annons
Hem » Debatt » Polis stoppar social dumping i Belgien

Polis stoppar social dumping i Belgien

Det börjar hända saker i Europa, polis och myndigheter i Belgien stoppar social dumpning och beslagtar lastbilar, man har fått nog av hur EU agerar.

När man då tittar på förslaget/diskussionsunderlaget till vägpaket inom EU, så ser man bränsle till mer omfattande protester. Men förslaget är just bara ett förslag, eller ett diskussionsunderlag för att arbeta fram ett vägpaket som blir så bra som möjligt. Att vi på svenskt sätt valt en mer diplomatisk väg när det gäller våra protester, gör inte att vi tycker andra protestformer är fel.

Med det sättet har vi, i Här Stannar Sverige, på tre år nått fram till mötesrummen, där man vill ha våra idéer och tankar med i diskussionen. Vi försöker se på det på vårat svenska sätt, och en blockad är inte det sätt vi tror på. Det är också så att om vi uppmanade till blockad, vilka skulle ställa upp på det?

Att chaufförer skulle tycka det vore bra eller häftigt, vet vi redan men vilka skulle stå där.  Tyvärr så är nog svaret att väldigt få skulle sluta upp, åkare sitter med avtal som reglerar hur transporter ska utföras, och med sanktionsavgifter när så inte sker.

När det kommer till ingripandet i Belgien, så kan vi härleda det till det vi känner som nyttjanderättsavtal. Det handlar om brukanderätt och vad som i grunden gäller, och det HSS läst i regelverket kring tillstånd så är tolkningen felaktig.

Det verkar som att man i Belgien lyft upp det här, och slagit ner på hur man vidlyftigt flyttat verksamheter och då utnyttjar chaufförer. Myndigheterna har slagit ner och börjat se på hur man utnyttjar människor och regler, på ett sätt som inte borde låta sig göras.

HSS kommer föra upp frågan om nyttjanderättsavtal, vid möte med Transportstyrelsen. Då det enligt vad som står inte går att nyttja nån annans trafiktillstånd för att köra i egen regi, däremot kan man söka tillstånd att använda fordon från annat åkeri i egen verksamhet.

Det är också vad som står i regelverket kring tillstånd, och det är en fråga som måste upp och förtydligas så kontrollen av tillstånd blir enklare. Vilka ska man då bearbeta för att nå fram? För HSS så försöker vi nå så många politiker som möjligt, då det knappast hjälper att bara prata med en.

Efter valet kan den politiska kartan se annorlunda ut, och då kan parti eller person man pratat med sitta annan plats. Då skulle vi efter valet få börja från början med att söka kontakter, vilket i sin tur blir ett väldigt trögt sätt att arbeta på.

Något som är viktigt att få till är en sammanhållen trafikkontrollenhet. Där skulle man knyta samman polis med tung trafikkompetens, trafikinspektörer, trafikåklagare, arbetarskyddsstyrelsen, och skattemyndigheter. När alla dessa instanser har klara vägar mellan varandra, så kommer kontrollerna bli effektivare.

Med våra kontakter inom politiken, så verkar det som att det finns underlag för att åstadkomma en sådan här verksamhet i Sverige. Det som vi faktiskt lyckats med är att vi nu har en plats i mötes rummen hos Transportstyrelsen, där vi kan vara med och påverka arbetet med hur regler ska se ut i framtiden. Vissa saker som kommer är sånt vi har lagt fram, andra idéer har vi inte fått gehör för. Men som helt ideell organisation har vi nått ett bra förtroende i och med det.

Här stannar Sverige.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*