annons
Hem » Notiser » Prispress sänkte LUA:s fjärrtrafik

Prispress sänkte LUA:s fjärrtrafik

LUA Åkeri i Västerhaninge kör inte längre någon fjärrtrafik. Den sista fjärrbilen såldes i somras. Enligt åkaren Lars Andersson beror det på att fraktpriserna hos DHL som man körde för legat still sedan 2008. I en artikel i Dagens Nyheter säger han att det är låglöneåkerierna från öst som tagit över.

– Frågar du mig är trafiken med underbetalda östeuropeiska lågprischaufförer modern slavhandel, som går ut både över chaufförerna själva och den svenska åkeribranschen, säger Lars Andersson till Dagens Nyheter.

Som mest hade LUA sex bilar i fjärrtrafik, men enligt Lars Andersson har det gått allt sämre att driva denna trafik sedan Sverige gick med i EU och det ökade inslaget av östeuropeiska åkerier med löner långt under de svenska. Numera kör åkeriet mest betongbilar och transporter av färdiga betongelement. Men även där försöker utländska åkerier ta sig in, utan tillstånd enligt Lars Andersson.

Ett problem enligt Lars Andersson är att många utländska bilar rullar betydligt fler än de tre körningar man är tillåtna enligt cabotagereglerna. Han lyfter fram Tyskland som ett exempel där det är svårare att bryta mot cabotagereglerna i och med att alla bilar måste vara utrustade med transponder.

– Deras yrkestrafikmyndighet är stenhård. Har du kört olovlig cabotagetrafik ska det kosta, säger Lars Andersson till Dagens Nyheter.

 

 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*