annons
Hem » Artiklar » Ren vinst med Optifuel

Ren vinst med Optifuel

Det går att åstadkomma förbättringar vad gäller bränsleförbrukningen med förarstöd och ekonomisk körning. Renault Trucks tog hjälp av TÜV Rheinland, en oberoende testorganisation, för att mäta upp och vidimera hur mycket man kan spara genom att utrusta en Renault T med Optifuel, en rad tekniska lösningar för att minska bilens förbrukning och hjälpa föraren att köra så snålt som möjligt.

TÜV valde två chaufförer med lång erfarenhet av just långväga transporter och Renault Trucks försåg dem med två identiska Renaut T 4×2 trailerdragare med Euro 6 motorn DTI på 11 liters cylindervolym och med en effekt på 430 hk. Båda fordonen lastades med 32 ton gods.

Förarna fick en rutt på 20 mil att köra och de körde den två gånger första dagen med den standardutrustade bilen. En gång i vardera fordonet. Andra dagen fick förarna en intensivkurs i att köar så effektivt som möjligt för att utnyttja Optifuel-tekniken fullt ut.

Tredje dagen körde förarna båda bilarna igen. Samma rutt och samma procedur. TÜV verifierade att väderförhållanden och bilarnas skick var desamma även dag tre och kunde slutligen verifiera en bränslebesparing på 10,9% med utbildad chaufför i en Optifuel utrustad Renault T. Omräknat i pengar betyder detta att kostnaden för att utrusta bilen med Optifuel-tekniken är intjänad efter 17 månader. Räknar man med den normala tiden ett åkeri behåller sin bil, vilket enligt Renault är 80 månader i Europa, blir investeringen en ren vinst för åkeriet, samtidigt blir det också en vinst för miljön i och med att utsläpp och förbrukning av drivmedel minskar.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*