annons
Hem » Artiklar » Scania 6×6 som alternativ till dumpers

Scania 6×6 som alternativ till dumpers

Dumprar har vuxit i storlek under åren och blivit för stora för att få köras på allmänna vägar. I Norge har man löst problemet genom att komplettera dem med kraftfulla anläggningslastbilar. Per A Øren AS i Høyanger är det senaste åkeriet i raden som nu satsat på Scania 6×6 G500 med Allisons helautomatiska växellådor ur 4500 Series med retarder, berättar Allison i en pressrelease. Hittills har man tre sådana och fler är på gång. I nästa nummer av Trailer kan du läsa om Tronfjell maskin som satsat på en liknande lösning med en giftigt svart Scania G 500 XT.

Høyanger är en liten kommun med cirka 4 000 invånare, men med en väl utvecklad industriell mångfald. Per A Øren grundades 1925 och har idag utvecklats till ett mångsidigt transportföretag som kan erbjuda fullservice till i första hand industrin. Under lång tid var transporttjänsterna de mest efterfrågade, men sedan 2009 är anläggningsverksamheten den största.

– Förr hade vi många dumprar, men när de blev för stora för att få köras på allmänna vägar behövde vi hitta alternativ, säger Lasse Øren är chef för Anläggningsavdelningen. Stangeland, som är en betydligt större kollega i branschen, hade samma problem som de hade löst tillsammans med Scania. Vi fick se den nya Scania 6×6 G500 med extra stora hjul på en fordonsmässa för några år sedan och tyckte att den skulle passa oss också.

Idag har Per A Øren tre sådana anläggningsfordon som utför samma uppdrag som de kvarvarande dumprarna. Intresset bland andra åkerier är stort och bolaget får ofta förfrågningar från dem om de nya anläggningslastbilarna.

Per A. Øren i Høyanger har köpt nye Scania G500 XT med 6×6. Den används för att bygga en ny tunnel som i Høyanger.
Foto: Espen Braata

– Det är nästan så man kan tala om en trend, fortsätter han. Jag ser många fördelar förutom att de får köras på allmänna vägar. De är billigare än dumprar både i inköp och drift, har hög markfrigång och är snabbare att lasta och lossa. Den helautomatiska växellådan från Allison gör att startbarheten med full last i backig terräng är helt suverän. Bränsleförbrukningen är lägre och underhållskostnaderna på växellådan är minimala. Det är egentligen bara planerade servicestopp för byte av olja och oljefilter som behöver göras, säger Øren.

Man har även testat att under en period byta ut de extra stora hjulen mot standardhjul på en av lastbilarna. ”Det fungerar alldeles utmärkt och ger vägegenskaper som vilken annan anläggningslastbil som helst.

De nya lastbilarna är de första i åkeriets historia som utrustats med Allisons helautomatiska växellådor. Övriga fordon har semiautomatiska växellådor, så kallade AMT:er.

– Vi är mycket nöjda med hur växellådorna fungerar. De är väldigt pålitliga och växlar mjukt och fint. Även om förarkomforten i moderna dumprar blivit mycket bättre har den ändå en bra bit kvar till våra nya Scanior, säger Øren och fortsätter: Vi har just fått ett nytt uppdrag där de här bilarna kommer att passa perfekt. Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer att investera i ytterligare ett par inom ett år. Självklart även de med Allisons helautomatiska växellådor, avslutar Lasse Øren.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*