annons
Hem » Notiser » Scanias årsbokslut 2018

Scanias årsbokslut 2018

– 2018 blev ett år av fortsatt tillväxt och med rekord på flera områden, samtidigt som vi genomförde den största industriella omställningen i bolagets historia, säger Scanias vd Henrik Henriksson i pressreleasen i samband med presentationen av företagets bokslut för 2018 .

Han fortsätter: ”Leveranser av lastbilar, bussar och motorer nådde historiskt höga nivåer, likaså servicevolymen. Scanias nettoomsättning uppgick till 137,1 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med föregående år. Resultatet steg till MSEK 13,832 vilket gav en rörelsemarginal på 10,1 procent. Högre fordons- och servicevolymer, liksom valutaeffekter, bidrog positivt medan högre produktionskostnader för drift av dubbla produktprogram och störningar i leverantörskedjan påverkade resultatet negativt. I och med omställningen av produktionen i Latinamerika under första kvartalet 2019, kommer vi ha slutfört den globala övergången till Scanias nya lastbilsprogram. Omställningen där kommer att leda till vissa begränsningar i flexibilitet och kapacitet i vårt globala produktionssystem och generellt råder fortsatt ett högre-än-normalt kostnadsläge för produkt och produktion relaterade till nya lastbilsgenerationen. Åtgärder har satts in för att normalisera kostnadsnivåerna.

Med ett fortsatt högt nyttjande av den installerade lastbilsflottan hos våra kunder och med Scanias ständigt förbättrade serviceerbjudande som bygger på data från över 360 000 uppkopplade fordon, fortsätter vår serviceaffär att växa. Serviceintäkterna ökade under 2018 med 12 procent till rekordhöga 26,6 miljarder. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på rekordhöga 1 440 miljoner kronor.

Orderingången för lastbilar sjönk med 12 procent under 2018 jämfört med den höga nivån motsvarande period föregående år. Efterfrågan i Europa fortsätter på en god nivå med hög aktivitet hos våra kunder. I Latinamerika går Brasiliens återhämtning långsamt framåt. I Asien föll orderingången i jämförelse med föregående år på grund av Mellanöstern. Efterfrågan i Eurasien är fortsatt god, även om en viss avmattning skett i Ryssland mot slutet av året. Buss påverkas också negativt av en lägre orderingång i Mellanöstern men totalt sett är orderingången i nivå med föregående år. För affärsområdet Engines är efterfrågan hög inom alla segment, delvis tack vare en förköpseffekt i Europa.”

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*