annons
Hem » Artiklar » Scanias fälttester i svårtillgängliga Brasilien

Scanias fälttester i svårtillgängliga Brasilien

Scania berättar nu lite om hur den nya lastbilgeneration testades inför lanseringen , då bland annat i brutala förhållanden i det vilda Mato Grosso området i Brasilien. Området är ett jordbruksområde och ett lokalt talesätt säger: ”Var slutar Mato Grossos jordbruksproduktion? Alltid 200 kilometer efter asfalten. ”

Familjen Bissoni har odlat de rika markerna i Mato Grosso, en av världens största producenter av sojabönor, majs, bomull och nötkött sedan 1990-talet. Från att ha startat med en blygsam areal har ättlingarna till italienska invandrare successivt utökat verksamheten till en mycket stor anläggning.

Utmaningen för alla bönder i denna avlägsna nordvästra region är transporterna av miljontals ton till hamnar och bearbetningsanläggningar. Innan de investerade i mark, bedrev familjen Bissoni ett transportföretag och motiveringen att kombinera jordbruk med lastbilstransporter var självklar. Flottan omfattar för närvarande 180 lastbilar, varav de flesta är Scania.

Tack vare sin långa relation med Scania valdes familjeföretaget, som heter Botuverá, för att testa den nya generationen Scania R 500 under två hårda år.

”Konsekvenserna av lastbilar under dessa svåra förhållanden är ett tidigt slitage på lastbilen som helhet, vilket kräver rigoröst och regelbundet underhåll”, säger Botuverás handels- och logistikchef Adriano Bissoni.

Fälttesterna ger också Botuverá en unik inblick i lämpligheten för Scanias nya produktsortiment.

”Genom att delta i Scanias fordonstestning lär vi oss en ny produkt och föreslår förbättringar. Det stärker ömsesidigt samarbete och ju mer uppmärksamhet vi ger till testning, ju mer vi bidrar till Scania, desto bättre produkt kommer vi att kunna köpa i framtiden, säger Bissoni.

Botuverá förnyar vanligtvis sina lastbilar efter sex år och år 2018 beställde de 20 nya Scania-lastbilar.

”Vi litar på varumärket eftersom lastbilarna är operativt mycket kostnadseffektiva”, säger Bissoni

Med mer än tio års erfarenhet bakom ratten fick föraren Fernando Bachi till uppgift att utföra fälttesterna med en Scania R 500 som han kallade Isabela. Han, som alla andra, uppskattar att köra på trevliga asfalterade vägar, men att arbeta i Mato Grasso innebär att man spenderar många skumpiga timmar på väldiga dåliga grusvägar.

”Dessa smutsiga och leriga vägar är alltid mycket svåra på grund av vädret. Du måste bara gilla körning under dessa förhållanden och till och med tycka det är roligt”, ler Fernando

Tre månader på vägen med Isabela har stärkt banden mellan Bachi och lastbilen.

”Den här lastbilen är som mitt andra hem och jag tar hand om Isabella som om hon var min. Varje gång jag lossar, tvättar jag bilen. Och du kan bara komma in i hytten med strumpor, skor ligger utanför”, förklarar Fernando.

”Att lämna Isabella och gå tillbaka till den gamla lastbilen skulle kännas som en riktigt stor förlust. Ja som en skilsmässa”. avslutar han.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*