annons
Hem » Artiklar » Scanias nya niolitersmotor
Scania 9 litre engine Photo: Scania 2017

Scanias nya niolitersmotor

Scanias välkända niolitersmotor har nu uppdaterats och kommer i fem olika utföranden, varav två är avsedda för biodiesel. Samtidigt lanseras sista pusselbiten i Scanias 13-litersprogram, DC13 149, med 370 hästkrafter och Miller-kamaxel.

Scania har nu tolv Euro 6-motorer i produktion för den nya lastbilsgenerationen, vilket innebär att flertalet kunder kan få sin Scania ur den nya generationen med rätt motor för deras unika behov. Moduluppbyggnaden och branschledande förbruknings-siffror är något de alla har gemensamt.

Den nya modulbyggda generationen av Scanias DC09 – en rak, femcylindrig motor med balansaxlar – har i sitt nya utförande tre olika effekter: 280, 320 eller 360 häst-krafter. I och med att den installeras i Scanias nya lastbil får den ta del av motsvarande uppgraderingar och förbättringar som syskonen i DC13-serien fick 2016.

Bland nyheterna märks exempelvis ny motorprogramvara och omarbetade förbrän- ningsrum. Oljekylningen är nu termostatstyrd, vilket uppges bidra med en procents bränslebe-sparing, detta tack vare att oljan kan hållas varmare också vid lägre effektuttag och låga yttertemperaturer. Vidare är kylfläkten (som har fått större diameter) nu monterad på och direktdriven av vevaxeln, utan energikrävande uppväxling.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*