annons
Hem » Notiser » Självkörande fordon hett ämne på Stora Infradagen

Självkörande fordon hett ämne på Stora Infradagen

Digitalisering, tillgång till enorma mängder data i realtid och ny teknik gör att självkörande, automatiserade, fordon snart finns i verkligheten på våra gator och vägar. Hur den svenska infrastrukturbranschen ska förhålla sig till förändringarna diskuterades under Maskinentreprenörerna arrangemang Stora Infradagen som ägde rum på fredagen. ­

– Tekniken finns, men än så är det mycket som behöver klargöras. Vi behöver nya regler och krav, och förutsättningarna för samhällsplaneringen förändras. När det gäller bestämmelser är utrymmet för nationella initiativ ganska begränsat, men däremot är det mer öppet för innovation, nya policys, planering och styrmedel för en automatiserad transportapparat, sade Jonas Bjelfvenstam, statens utredare om självkörande fordon och tillförordnad chef för Trafikstyrelsen.

Enligt ett pressmeddelande från Maskinentreprenörerna menade Jonas Bjelfvenstam att utmaningen ligger i att få livskraft i hela landet, så att man får en effektiv och hållbar transportapparat.

– Med automatiserade transporter kan vi öka tillgängligheten. Jag vet inte om det tekniska är disruptivt egentligen, den utveckling vi ser har varit på väg länge, men stegvis, så det är väl mer en organisk förändring över tid, hävdade Jonas Bjelfvenstam,

Det handlar om att vara förberedd, både i företag och samhällsapparaten i övrigt, och att våga sätta igång istället för att vänta enligt Jonas Bjelfvenstam.

– Nytt och disruptivt är inte alltid negativt, det handlar om att bygga ihop tekniken med en tanke om ”vad det kan göra för mig?” och sedan börja anpassa affärsmodellen efter det. Tekniken finns, men ännu är vi inte helt beredda på det som människor. Det tar tid innan vi vågar helt på tekniken och sätta våra barn i ett själkörande fordon, även om vi börjar vänja oss vid farthållare, filvarningsradar och annat, sade Fredrik Ellsäter, vd för BMW DriveNow.

Svenska Ubers Martin Hedevåg skulle gärna se att det skapas en ”testzon” där man kan prova och ta risker utan att påverka själva verksamheten.

– Flexibiliteten måste vara ett ledord. Visst borde det gå att använda tekniken även när det gäller entreprenadfordon, inte bara bilar och lastbilar. Om man har fordonet handlar det om att utnyttja resursen ännu bättre. Jag tror att automatiserade fordon kommer fortare än vad vi tror, men ett totalt genomslag är mycket längre bort, sade Martin Hedesvåg.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*