annons
Hem » Artiklar » Skamlön för transport åt Golvabia

Skamlön för transport åt Golvabia

Filippinska chaufförer kör golv från Golvabia i Anderstorp på export till Norge. Golvtillverkaren anlitar speditören Agility som i sin tur köper transporter av Sia Dinotrans. Chaufförernas ersättning ligger på 10 300 kronor inklusive matersättning. Något ansvar för sin upphandling är dock Golvabia inte intresserade av at ta.

– Vi har ingen affärsuppgörelse med Dinotrans utan det är Agility som köper upp transporterna. Vilken lön chaufförerna har är inget jag vill kommentera, säger vd Peter Albertsson.

Vd Peter Albertsson som själv hade en taxerad inkomst under 2014 på drygt 91 000 kronor i månaden håller dock med om att lönen inte är särskilt mycket med svenska mått mätt.

– 10 000 är ingen lön man har i Sverige men jämför man med andra länder är det kanske jättemycket lön. I Sverige är det ju andra lönenivåer, säger Peter Albertsson till Trailer.se.

Peter Albertsson har rätt i att 10 000 kan vara mycket i många länder. Enligt sajten worldsalaries.org ligger medelinkomsten inom transportsektorn i Filippinerna på drygt 3000 kronor i månaden. Problemet är bara att dessa chaufförer kör mellan Sverige och Norge och således befinner sig si så där en 900 mil hemifrån.

– Och i Norge kan det vara ännu dyrare, säger Peter Albertsson.

Trots att han inser problematiken vill han ändå inte ta ansvar för de filippinska chaufförernas löner.

De filippinska chaufförernas låga löner uppdagades då en av Dinotrans transporter fastnade i en rutinkontroll tidigare i augusti. Enligt Transportarbetaren var alla papper i sin ordning, däremot berördes polismännen av chaufförens berättelse. Denne berättade att han kör i Sverige och Norge under flera månader och då har en lön på 670 Euro i månaden plus 405 Euro i matersättning.

– Det är möjligt att lönen formellt sett är laglig, men jag tycker ändå att det här måste lyftas fram. Folk måste få upp ögonen för hur fattiga människor utnyttjas, säger en av polismännen till Transportarbetaren.

Polismannen, som vill vara anonym, säger också att det blir allt vanligare att de stoppar lastbilar med utländska förare.

– Det är en trend som bara växer, säger han.

3 kommentarer

  1. Hej.

    Jag bor sedan två år på Philipines och har arbetat som Busschaufför i 32 år,men också som Lastbilschaufför. Jag har pratat med många chaufförrer här på Philippines och de har mellan 2500 och 3500 php i månaden de 10,000 i Sverige blir ca 55000 php, så de som denne chauffören har i Sverige är tre gånger mer, men det är dyrare att leva i Sverige äni Philippines.

    • Om din valutkurs stämmer så tjänar altså den filpinska chauffören mellan 15-22 gånger mer när han jobbar här. Jag tror därför inte att det är särskilt synd om chauffören som har kommit hit av egen fri vilja, förmodligen med förhoppningen att på några år tjäna ihop en bra slant för att sedan vända hem igen.
      Däremot är det synd om den svenska chaufförer som på grund av dåligt regelverk konkureras ut precis så som motsvarande jobb har kunkurerats ut innom andra områden exv sjöfarten.

  2. Stein-Ulf Johansson

    Filippinska sjömän på svenskflaggade fartyg har även de mycket låga löner sett med svenska mått. Skillnaden mot t.ex Dinotrans är att inom svenskflaggad sjöfart är detta upplägg godkänt av såväl fackförningar som riksdag/regering..Sedan 1997 skall tilläggas..
    Kanske vi inom en snar framtid kommer att få se ett liknande upplägg på landsvägarna? Svenskregistrerade ekipage med filippinsk chaufför på svältlön, allt godkänt av fack och regering/riksdag..

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*