annons
annons
Hem » Artiklar » Skummeslövs Åkeri i konkurs – förvaltaren förvånad

Skummeslövs Åkeri i konkurs – förvaltaren förvånad

Skummeslövs Åkeri AB i Båstad har på egen begäran försatts i konkurs vid Helsingborgs tingsrätt. Åkeriet som tidigare bland annat bedrev gränsöverskridande trailertrafik har på senare tid i huvudsak dragit trailrar i inrikestrafik mellan Göteborg och Umeå. Åkeriet har även dragit trailrar för bland annat Bring och Schenker.

Konkursförvaltaren Peter Törnwall på Wesslau Söderqvist Advokatbyrå är förvånad över turerna som lett fram till konkursen. Enligt advokaten fanns det sedan tidigare en plan för rekonstruktion men ägarna accepterade inte den konsult som var utsedd som rekonstruktör. Uppdraget gick istället till Peter Törnwall, men innan han ens hunnit prata med ägarna om rekonstruktionen begärde dessa att bolaget skulle sättas i konkurs istället.

– Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Peter Törnwall.

Förklaringen han fick var att en planerad affär inte gick i lås och att man därmed ville att åkeriet försattes i konkurs.

I sin nya roll som konkursförvaltare kan Peter Törnwall konstatera att det inte finns någon verksamhet i bolaget. Det tiotalet lastbilar företaget leasat har återlämnats och de chaufförer som fanns knuta till åkeriet har sökt sig på annat håll.

– Det rör sig om 10 – 12 chaufförer som i huvudsak är hemmahörande i andra länder än Sverige, säger Peter Törnwall.

Skummeslövs Åkeri försattes i konkurs den 3 oktober. 2017 redovisade åkeriet en omsättning på 17,4 miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på 167 000 kronor. Detta var en nedgång med 35 000 från föregående år. Åkeriet företräds av Marina Wersch som tidigare satt i styrelsen för Kontinentfrakt i Båstad AB tillsammans med sin make Reinhard Wersch.  2011 lämnade Marina Wersch bolaget som två år senare försattes i konkurs.

Trailer har sökt Marina Wersch för en kommentar.

3 kommentarer

  1. Intressant vore om någon vill förtälja vad Skummeslövs åkeri erhöll i ersättning/körd mil.
    Kommer denna snörda ersättning fram förstår envar som är inom transportbranschen att Skummeslövs åkeris chanser att överleva är omöjlig.
    INGA speditörer betalar idag skälig ersättning. Som åkare eller chaufför uppmanas du indirekt från speditörerna att vara olaglig – om du vill överleva.
    Vilka speditörer betalar 140 kr/mil (för dragbil), räkna i så fall upp dessa.
    Just denna summa är i NEDERKANT om chauffören ska få avtalsenlig lön.

    • Hej
      Det finns flera åkare som kör under 140 sek/mil med dragbil,eftersom konkurrensen gör att man kommer och bjuder på en jättebillig peng per mil .

  2. Tycker det är bra att åkerier som har utländska chaufförer kursar… Sverige vinner ändå inget på det.. Gynna svenska åkerier som anlitar svensk arbetskraft.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*