annons
annons
Hem » Debatt » Sluta hindra övrig trafik långtradarchaufförer!

Sluta hindra övrig trafik långtradarchaufförer!

Ett beteende som sprider sig är långtradarchaufförer som tar sig friheten att ”stoppa” övrig trafik vid exempelvis ett vägarbete där två filer går ihop till en. De går ut med sina stora fordon och hindrar trafiken i vänsterfilen att komma fram flera kilometer innan filerna går ihop.

Detta är ett oskick och dessutom olagligt! Det finns lagar och föreskrifter om vad som gäller i dessa trafiksituationer: ”Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik”, står det i Transportstyrelsens generella trafikregler.

Jag kör själv mycket, både minibuss och turistbuss, och har lagt märke till att detta felaktiga beteende blir allt vanligare. Jag uppmanar alla som sysslar med detta att genast sluta. Tycker ni att det går för långsamt att komma fram, välj då själva vänster fil när ni kör fram mot hindret.

Lasse Franklin

19 kommentarer

  1. Så du e en sån som går före alla i kön på ICA

    • Är du en sån som inte fattar att du kan gå i kassan bredvid om kön är kortare där? Du kommer inte bli inlåst, dörrarna öppnas vid utgången även för dig 🙂

  2. Heja lastbilarna, fortsätt med det. Varför ska du köra om en kö, vi vill alla hem. VIP on the highway? 😂

  3. Jag kör oxå lastbil.

    Trafikverket förordar att man ska använda båda filerna vid köbildning. Detta för att trafiken ska tillämpa vävning när filerna går ihop.
    Att detta inte är det bästa och mest rättvisa, för att alla inte följer samma regler, kan man tvista om i all evighet.
    Men om alla följer sammma lagar och regler i ALLA lägen så är vi en bit påväg

  4. När alla personbilar som anser sej ha mer bråttom ska längst fram där det går ihop står ju höger filen still, är det så konstigt då att vi agerar…

  5. Tack till alla som blockerar, bra gjort!!!

  6. På Ica finns bara en ”fil”. På vägen kan finnas två filer och då påbjuds att välja valfri fil utan jantelag. Annars stänger man av en fil och då nyttjar man den fil som påbjuds. Enkelt, utan krångel!

  7. En som försöker att tränga sig förbi de sista metrarna, det verkar denna bilist vara. Denna person borde själv sätta sig i lastbilen och framföra den på 2 plus 1 väg.

  8. Vävningen skall börjar där vänsterfilen slutar! Finns inget som säger att man inte skall använda vänster körfält. Så det handlar inte om att gå före i kön! Nyttja båda filerna så länge det är möjligt.

  9. Dessa lastbilschaufförer är hjältar! Eftersom det finns så många egoister i trafiken som bara ska tränga sig fram! Annars står ju högerfilen stilla, det är bättre om alla går över i högerfilen medan trafiken fortfarande rullar, det vill säga långt före hindret, så flyter det för alla. Men det kräver ju förstås att man tittar lite längre fram i trafiken än vad folk gör idag, det finns ju en värld bortom motorhuven också!

  10. Inför obligatoriskt omkörningsförbud vid första skyltning om avsmalnande, med tillhörande körkortsindragning.

  11. Lasse Franklin… det roligaste är att det flyter mycket bättre efter ett tag när vi ligger i vänsterfilen. Jag har lika mycket rätt att ligga i vänsterfilen som du tydligen tycker du har! Att jag sedan inte har lika tung fot som dig utan följer flödet i högra filen är ett val jag gör och som samtidigt häver ryckandet i höger fil.
    Olagligt är endast en definition och stoppar farbror blå mig så lär jag inte skriva under något utan tar det i rätten med glädje. Du kan hävda och säga vad du vill, särskilt du som ”kör så mycket”, men när alla faller in efter varandra när de kommer till en köbildning så glider alla igenom mycket snabbare och effektivare. Fast det är klart, om du är roten till allt ryckande och anledningen till vi drar ut så märker du ju aldrig det!? Eller det kanske du gör, lägg märke till det nästa gång du ligger bakom mig, efter ett tag så rullar plötsligt kön mycket smidigare när alla inte behöver bromsa upp hela tiden för att släppa in vänsterkörare som tryckt sig ända fram och slänger sig in i högerfilen.
    Idag används hur mycket fordon som helst som spärrar och varningar vid vägarbeten. Kanske skulle en del av dessa aktivt jobba med trafiken istället för att ställa sig, fötterna på ratten och dra upp mobilen. T.ex. kunde en spärrbil istället jobba vid slutet på kön och hela tiden tvinga in alla i en kö, jobba med trafiken och kön. Men tills dess, Lasse med anhängare, tänker jag slänga mig ut i vänsterfilen när ni kommer flygande och ska pressa er förbi. För jag kostar en hel del pengar varje minut jag sitter i kön så jag vill gärna fram till min destination lika fort som dig/er. Mina kunders klocka slutar inte ticka för att du tycker dig ha någon sorts förtursrätt, har mer brådis eller helt enkelt är viktigare.. för underlättar situationen gör du inte.

  12. Lasse Franklin! Väx upp! Ditt resonemang hör hemma någon annanstans än här. Yrkeschaufförer ser mycket bättre än vad du gör framåt i trafiken. Det finns alltid en orsak till deras agerande, till exempel en olycka längre fram. Tack för ordet.

  13. Hej,

    Problemet är att skyltningen vid dessa flaskhalsar är felaktig! Trafikanterna borde ”tvingas” in i det körfält som är öppet långt tidigare än där hindret är.

    Tackar er som stoppar dessa som måste trängas längst fram till följd av att allt flöde hindras.
    Tyvärr är det väldigt mycket personbilar med företagsreklam som utmärker sig i dessa köer.

  14. Det är inte så att det är du som är i vägen för alla andra fordon på vägen? Lastbilar tar större plats än din lilla Prius och utan lastbilar hade du varken haft mat, dricka, tv, bil, dator,kläder eller mobil-telefon! Tänk på det!

  15. Senast då jag var med om detta var på södergående på gamla E4 genom uppsala. Låtsas-polisen la sig mitt mellan filerna utan att fatta att väldigt många faktiskt låg i vänster fil för att slippa kön (och alltså skulle svänga vänster)! Få gånger har jag blivit så arg! Det ryms liksom dubbelt så många bilar mellan rödljusen om man utnyttjar båda körfälten! Själv så tycker jag det är jätteenkelt att ”väva” ihop filerna. Jag släpper fram en bil, sedan är det min tur. Hur svårt kan det vara? Jag är inte yrkeschaufför, men drar en hel del B-korts släp mellan Uppsala och Göteborg. Jag har liksom aldrig sett problemet. Med det sagt, jag tycker det är sjukt att de stänger av omkörningsfilen på E4 runt Gävle när stockholmarna ska på sportlov. Stockholmare verkar ju ha stora problem med att beräkna farten i omkörningsfilerna. Antagligen för att stockholmstrafiken oftast går i snigelfart …

  16. Självklart går man över i vänster körfält och håller samma hastighet som sista bilen i höger körfält. Gjort så under de senaste 15 åren och möter STOR uppskattning från medtrafikanter i HÖGER körfält.
    Visst irriterar man de hänsynslösa som alltid ska tränga sig fram, men det må vara hänt.
    Har t.o.m lyckats få en tokskalle att hamna i vajerräcket när denne skulle köra om trots att jag redan låg i vänsterfilen.
    Nu är jag både gammal och orutinerad, bara kört runt 13 000 mil/år under de senaste 40 åren.
    Har m.a.o bara ca 10 år kvar att ”djävlas” med de hänsynslösa.

  17. Det är alltid bättre ur en framkomlighetssynpunkt att använda båda körfälten och sedan tillämpa vävning. Det är lika galet att hindra någon från att fylla vänsterfilen inför kommande vävning som att exempelvis inte låta någon åka in på en motorvägspåfart därför att denne inte skulle varit där ”från början”.

    Det går inte jämföra med kö på ICA.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*