annons
Hem » Artiklar » Studie för smartare sista milen-leveranser
PAKETEXPRESS. Ökad näthandel gör att antalet pakettransporter bara ökar. DHL Express i Västberga distribuerar med sina lättlastare i Stockholmsregionen.

Studie för smartare sista milen-leveranser

Ökad urbanisering gör leveransens sista mil mer komplex och kritisk för e-handelsföretagens framgång enligt ny forskning från DHL och marknadsundersökningsföretaget Euromonitor. Med över 600 miljoner människor som förutspås att bo i stadsmiljöer innan år 2030 och med ny teknik som skapar möjligheter för både serviceförbättringar och -avbrott, utmanas online-återförsäljare och deras logistikpartners att omfamna nya djärva metoder för att överleva och konkurrera.

Enligt ett pressmeddelande från DHL har studien Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer, identifierat de fyra huvudtrenderna som formar sista milen-leveranser i städer. Dessa är närområdesleveranser, flexibla nätverksleveranser, säsongslogistik och utvecklande teknik. Man lyfter även fram hur företag kan anpassa sina logistikkedjor för att uppnå konkurrensfördelar på den förändrande marknaden.

– Den sista milen blir alltmer den viktigaste delen i e-handelns logistikkedja, och företagen måste utveckla riktade strategier inom detta område för att konkurrera effektivt. Det handlar inte bara om transporter, utan också om företagens övergripande tillvägagångssätt av att hantera lager – att få rätt vara till rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL.

I rapporten konstaterades att de största urbana trenderna skapar alla olika utmaningar vad gäller kostnader, servicepåverkan och organisatorisk belastning. Tillväxten av säsongslogistik till följd av populära semester- och kampanjdagar skapar exempelvis ett betydande tryck på logistikföretagen att bygga upp ytterligare kapacitet och anställa resurser för att klara av den kortsiktiga volymsvängningen. Volymer och förändringar som kan vara svårt att förutspå.

Kunder i storstäder kräver snabbhet och bekvämlighet vilket tvingar återförsäljare att se över sin lagerhantering, såsom att ersätta central lagerhållning med en lokal distributionsinfrastruktur vilket kan kräva en mer exakt balansering av lager. Utvecklande teknik skapar möjligheter för nya utmanare att komma in på marknaden, samtidigt som de kräver att etablerade aktörer ska investera försiktigt och integrera nya färdigheter i sin personalstyrka.

För att övervinna dessa utmaningar har DHL och Euromonitor gemensamt identifierat en F.A.D-modell (Flexible Transport Networks, Automation and Data) som ett ramverk för att hjälpa återförsäljare och logistikoperatörer att säkerställa deras konkurrenskraft för den sista milen. Genom att förbättra sina resultat i ökad automatisering, hantering av data och flexibilitet i sina nätverk, kommer e-handelsföretag på alla marknader att bättre kunna hantera lager och öka effektiviteten i sina sista milen-leveranser.

– Den framtida utvecklingen av den snabba och konkurrenskraftiga e-handelsmarknaden är fortfarande oerhört svårt att förutsäga, så företag måste vara smidiga och effektiva samtidigt som de uppfyller kundernas krav, säger Lee Spratt, vd, DHL eCommerce Americas.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*