annons
Hem » Arkiv taggar: 74 ton (sida 2)

Arkiv taggar: 74 ton

Totalvikt 74 ton, längre klampning och mildare körtidsregler

Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att komplettera lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd så att stoppet kan bestå i längre tid än 24 timmar.. Riksdagen har även behandlat motioner om yrkestrafik och taxi. Riksdagen gav tre uppdrag, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Riksdagen uppmanade regeringen att snabbt behandla frågan om åtgärder för att kunna stoppa ett fordon ...

Läs mer »

Snabbare takt mot 74 ton

Från och med den 1 juni 2015 kommer viktgränsen för lastbilar att höjas till 64 ton. Trafikutskottet anser dock att det är viktigt att viktgränsen för lastbilar höjs ytterligare. Detta för att främja ett effektivt transportsystem som kan möta industrins och företagens behov. Utskottet har efter motioner från Allianspartierna beslutat ge regeringen uppdraget att snabbt utarbeta regler så att en ...

Läs mer »

SÅ: Regeringen för defensiv

Sveriges Åkeriföretag anser att regeringen är för defensiva, tar för små steg och snarast bör besluta om ytterligare åtgärder för effektivare godstransporter på väg för att minska klimatpåverkan. – Regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilar är inte tillräckligt och behöver kompletteras säger teknikchef Mårten Johansson i ett ...

Läs mer »

Utredning kan öppna för tyngre lastbilar

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilar. Tyngre lastbilar tillsammans med regeringens satsning på järnvägsunderhåll stärker det svenska näringslivets möjligheter till effektiva godstransporter i närtid. Dessa åtgärder kan rätt utförda även minska godstransporternas klimatpåverkan, ge fler jobb och stärkt konkurrenskraft. Allt enligt ett pressmeddelande från regeringen. Uppdraget handlar om att ...

Läs mer »

VTI föreslår prestandakrav

VTI har på tittat på hur man kan öppna upp för tyngre och längre transporter på våra vägar. Detta för att minska miljöpåverkan per transporterat ton eller meter gods. I en rapport som precis släppts föreslår VTI att vi istället för att ha maximal längd och maximal totalvikt som begränsande faktor för vilka fordon vi tillåter i trafiken ska sätta ...

Läs mer »

Klart med 64 ton och Volvo siktar på 74 ton

Regeringen ändrar maxvikten på lastbilar till 64 tons bruttovikt i trafikförordningen. Volvo Lastvagnar jublar åt beslutet och menar att lastbilsköparna redan nu kan säkra sig för ett eventuellt nästa steg mot 74 ton. De positiva effekterna av att köra med tyngre lastbilstransporter är tydliga. Forskningsprojekt som Volvo Lastvagnar driver, visar exempelvis att ett timmerbilsekipage på 90 ton lastar 50 procent ...

Läs mer »

Lantmännen kör 74 ton på HVO

Lantmännen Reppe ska börja köra ett 74-tons ekipage drivet på HVO. Lastbilen kommer att gå på dispens mellan anläggningarna i Lidköping och Växjö. Företaget räknar med att göra en besparing av miljöpåverkan med 90 procent. Det innebär ett minskat koldioxidutsläpp på 450 ton per år jämfört med hur det ser ut idag. Idag rullar tre ekipage den aktuella sträckan, när  ...

Läs mer »