annons
Hem » Arkiv taggar: Bk4

Arkiv taggar: Bk4

Fler BK4-vägar i norr

Nu öppnas ytterligare 840 kilometer statlig väg i Norrbotten och Västerbotten för bärighetsklass 4 enligt ett pressmeddelande från Trafikverket. Detta innebär att 5 750 kilometer väg, det vill säga 32 procent, av de statliga vägarna i länen är tillåtna för 74 ton tunga fordon. Trafikverket bedömer att dessa vägar har en bärighet som gör att de klarar tyngre fordon. – ...

Läs mer »

Få BK4-vägar i Dalarna

Skogsbranschen i Dalarna efterlyser ett mer utbyggt vägnät för ekipage på 74 ton för att kunna effektivisera transporterna. Men trots att Dalarna är ett stort skogslän är antalet BK4-vägar relativt få. Enligt Falu Kuriren är det exempelvis betydligt fler BK4-vägar i Jämtland. – Om man tittar på vägnätet i Dalarna som är utpekat som BK4 är det ännu så länge ...

Läs mer »

KD-politiker förespråkar längre och tyngre lastbilar

I syfte att minska utsläppen och öka de svenska transportföretagens konkurrenskraft vill Magnus Jacobsson (KD) se längre och tyngre lastbilar och tågset i Sverige. I en skriftlig fråga till Tomas Eneroth (S) skriver han att mer gods kan transporteras till en lägre kostnad med sådana åtgärder. ”Det stärker vår konkurrenskraft”, skriver Magnus Jacobsson i sin fråga. Han tar upp Finland ...

Läs mer »

BK4-vägnätet öppnat på 1180 mil statlig väg

Vägnätet med bärighetsklass BK4 öppnades den 1 juli och kommer i ett första skede att omfatta cirka 11 800 kilometer statlig väg, vilket motsvarar cirka 12 procent av vägnätet. Den nya bärighetsklassen, BK4, är tänkt att effektivisera industrins godstransporter, bidra till klimatmålen och stärka konkurrenskraften för svenskt näringsliv. BK4-vägnätet kommer att utökas successivt och i dialog med näringslivet, för att ...

Läs mer »

Trafikverket förstärker för BK4

Viktiga åtgärder för att höja bärighet och säkra framkomlighet för näringslivets tunga vägtrafik (BK 4) fortsätter. Och i dialog med näringslivet ska trafikverket identifiera de broar och vägar som behöver åtgärder för att få ut så stor samhällsnytta som möjligt. Planen innebär också att verket fortsätter utbyggnaden av ett säkrare transportsystem med fler fartkameror, anpassning av hastighetsgränser och mötesseparering. De ...

Läs mer »

Svar om BK4 efter nyår

Centerpartiets Anders Åkesson hade ställt en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (s) om när och på vilket sätt anvisningar gällande BK4-vägar i hela landet kommer att presenteras. I sitt svar skriver Eneroth att han räknar med ett besked en bit in på det nya året. Enligt ministern bereds de nödvändiga förordningarna just nu i regeringskansliet. Eneroth skriver också att det ...

Läs mer »

Centern ställer regeringen mot väggen om BK4

Anders Åkesson, Centerpartiets talesperson i trafikfrågor, ställer regeringen mot väggen när det gäller frågan om BK4-vägarna genom ett ställa följande frågor till infrastrukturminster Tomas Eneroth: Vilka direktiv har regeringen givit Trafikverket avseende genomförandet av ovan nämnda riksdagshantering av prop. 2016/17:112 Godstrafikfrågor? Vilka förväntningar har statsrådet avseende omfattning på det vägnät som nu kan öppnas för bärighetsklass BK4? Bakgrunden är att ...

Läs mer »

Riksdagsbeslut: 74 ton i hela landet

GDL, Höganäs, Volvo, HCT, 74 ton

På onsdagen tog riksdagen beslut att tillåta 74 tons bruttovikt i hela landet – där vägnätet har tillräcklig bärighet. Regeringens förslag var att bara tillåta BK4 på 785 mil väg som Trafikverket pekat ut. Väg där det inte fanns någon risk att godset skulle flyttas från järnväg eller sjöfart till lastbil. Beslutet togs med röstsiffrorna 164 ja och 140 nej. ...

Läs mer »

Trafikutskottet är för längre fordon och ny bärighetsklass, BK4, för ökade bruttovikter

Trafikutskottet säger ja till regeringens förslag om en ny bärighetsklass för vägar, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Utskottet motsätter sig dock regeringens uttalande i propositionen om att användningen av BK4-klassningen inte får äventyra regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet anser att det är ...

Läs mer »

Centern kritisk till regeringens BK4-förslag

Regeringen vill tillåta lastbilar på 74 ton på ett begränsat vägnät. Nu vill Centerpartiet ta initiativ i trafikutskottet för att förslaget ska genomföras fullt ut och omfatta hela landet.   – Trots att regeringen vet att tyngre lastbilar är mer klimatsmarta väljer man en halvmesyr, säger Anders Åkesson (C), trafikpolitisk talesperson, i ett pressmeddelande.   De nya reglerna ska gälla ...

Läs mer »

Här är vägnätet för 74 ton (BK4)

Trafikverket fick den 3 oktober 2016 i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag på vilka vägar som skulle vara lämpliga för en ny bärighetsklass, BK4: ”Regeringen uppdrar åt Trafikverket att redovisa vilka statliga vägar som skulle vara lämpliga att tillhöra en ny bärighetsklass, BK4. De vägar som kan bli aktuella att tillhöra den nya bärighetsklassen är vägar där ...

Läs mer »

SÅ kritiskt till begränsat vägnät för 74 ton

I tisdags presenterade Trafikverket de vägar som är aktuella för att tillåta tyngre lastbilar med hög klimatnytta. Sveriges Åkeriföretag är positiva till införande av 74 ton men hoppas på ett större utpekat vägnät. Rapporten visar att ungefär 8 procent av Sveriges vägnät är aktuellt för ekipage med en total bruttovikt på 74 ton. De korta och geografiskt spridda vägnäten gör ...

Läs mer »