annons
annons
Hem » Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag

Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag

Trafikverket riktar kritik mot yrkeschaufförer igen

Det går för fort på vägarna och alltför många dör i trafiken och det är därför som några av Sveriges största transportköpare tillsammans med Trafikverket tar sitt ansvar och använder upphandling som verktyg för att uppnå hållbara hastigheter. Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag har idag gått ut med ett upprop i form av pressmeddelanden. – Trafiksäkra transporter är en viktig hållbarhetsfråga ...

Läs mer »

Svag krona påverkar åkeriföretagen

Den årliga nyckeltalsrapporten från Sveriges Åkeriföretag visar att kostnadsutvecklingen under 2018 präglades av brist på chaufförer och stigande bränslepriser. I kombination med en mindre gynnsam kapacitetsbalans på marknaden sjönk vinstmarginalerna för åkeriföretagen. Svensk åkerinäring har lämnat högkonjunkturen bakom sig enligt Sveriges Åkeriföretag. Värdeskapandet – mätt som avkastning på totalt kapital i relation till räntan på en svensk 10-årig statsobligation – ...

Läs mer »

Olssons Åkeri i Skövde går med i Fair Transport

Som första åkeriföretag i Skaraborg ansluter sig Olssons Åkeri i Skövde AB till Fair Transport. – Vi har precis stärkt upp vår fordonsflotta med två gasfordon som kommer att köra åt Volvo. Detta är en del i vårt hållbarhetsarbete som också lyfts fram i Fair Transport. Vi firar 90 år i år och en orsak till vår långa historia är ...

Läs mer »

Foria ansluter sig till Fair Transport

Foria ansluter sig till Fair Transport. Fair Transport ska garantera en hållbar affär, både för den som säljer och köper transporter men även för slutkunden som köper det som transporterats. – Foria uppskattar Sveriges Åkeriföretags initiativ att skapa förutsättningar för en hållbar bransch och vi är övertygade om att Fair Transport är ett bra verktyg för sunda konkurrensvillkor. För oss ...

Läs mer »

SÅ positiv till regeringens utredning

För att komma åt den osunda konkurrensen behövs verkningsfulla åtgärder. Det behövs ett tydligt fokus på och en ökad prioritering gällande kontrollanter vid väg samt förutsättningar att kontrollera tung trafik på väg. Att regeringen nu tittar på den tyska modellen, med en speciell enhet för kontroll av lastbilstrafiken, är något vi arbetat för under en längre tid. – Sveriges Åkeriföretag ...

Läs mer »

SÅ välkomnar modernare regler om fraktsedlar

Regeringen har överlämnat en remiss till Lagrådet med förslag om att regleringen av godstransporter på väg anpassas till elektroniska fraktsedlar. Sveriges Åkeriföretag välkomnar att regeringen äntligen kommit med detta förslag. – Elektroniska fraktsedlar är något vi länge efterfrågat. Att det nu finns ett förslag hos Lagrådet är glädjande, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande. – Åkerinäringens digitaliseringstakt ...

Läs mer »

Åkerinäringens färdplan mot fossilfrihet

Trafikanalys har i rapporten En Breddad Ekobonus, redovisat sitt regeringsuppdrag. De föreslår en ekobonus som riktas in på omlastningsstöd till intermodala transporter. Sveriges Åkeriföretag ser förslaget som en del av lösningen mot en fossilfri transportbransch, berättar de i en pressrelease.. – Förslaget är ett steg på väg, men vi efterlyser en tydligare inriktning och ett större grepp för hur godstransporter ...

Läs mer »

SÅ: Fossilfri konkurrenskraft kräver tuffare beslut

1 mars kom Trafikanalys betänkande om hur introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp ska främjas. Förslaget bygger på en statlig premie, vilket kan vara en del av en större lösning. Sveriges Åkeriföretag frågar sig nu om det är rimligt att åkerinäringen ska driva infrastrukturfrågor som utbyggnad av alternativa bränslen. – Risken finns att detta tar fokus från de väsentliga ...

Läs mer »

Gegö: orimliga krav bakom fortkörningar

Nyligen väckte Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, rabalder då de menade att yrkestrafiken behövde ta ett större ansvar för trafiksäkerheten. Bland annat motiverat av en undersökning från 2016 som visade att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort. I dagens Aftonbladet ger sig Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag, in i debatten ...

Läs mer »

SÅ utvecklar Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen utvecklar Fair Transport – ett initiativ för hållbara affärer och en hållbar transportbransch. Lanseringen kommer att ske under första kvartalet 2019. – Det är nu hög tid att Fair Transport förädlas till att hålla vad det lovar och blir ett åtagande som tål att synas i sömmarna. Vi tar Fair Transport vidare till ett rejält åtagande ...

Läs mer »

Efterfrågan ökar men lönsamheten går ner för åkerierna

2017 visar en generell ökning av efterfrågan på godstransporter på väg samtidigt som lönsamheten för det genomsnittliga åkeriet sjönk, berättar Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.  Förarbristen och stigande bränslepriser är två förklaringar till den ökade kostnadsutvecklingen. Det framgår av den senaste nyckeltalsundersökningen som Sveriges Åkeriföretag presenterar. Årets nyckeltalsundersökning visar att efterfrågan på vägtransporter i Sverige är fortsatt god men att tillväxten ...

Läs mer »

SÅ: Ansvaret för självkörande fordon bör ligga hos tillverkaren

Sveriges Åkeriföretag har lämnat remissvar på utredningen ”Vägen till självkörande fordon”. I förslag till lag om automatiserad fordonstrafik föreslår utredningen att en sanktionsavgift ska påföras fordonets ägare om fordonet under automatiserad körning inte följer bestämmelserna. Så vill inte SÅ ha det. – Ansvaret och sanktionsavgiften bör i stället för hos ägaren av fordonet ligga på tillverkaren eller den som salufört ...

Läs mer »

Enad kraft ska stärka svensk transportnäring

Regeringen har beslutat att inrätta ett nationellt godstransportråd med företrädare för olika delar av branschen. En av de 17 medlemmarna i rådet är Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen har en betydande roll i ett fungerande svenskt samhälle, både idag och i framtiden. Jag ser fram emot att få vara delaktig i utvecklingen mot ett mer effektivt, kapacitetsstarkt ...

Läs mer »

Hjälp SÅ kartlägger behovet av rastplatser

Rastplats

Sveriges Åkeriföretag har initierat en studie via appen Live Trafik. Målet är att kartlägga behovet av rastplatser runt om i landet. Genom appen har förare som vistas landets våra vägar möjlighet att skicka in önskemål kring rastplatser. Önskemålen gäller bland annat förslag på nyetablering, antal lastbilsplatser och serviceutbud. ”Att det saknas uppställningsplatser över landet hör vi ofta från våra medlemsföretag” ...

Läs mer »

Social dumping bland chaufförer och transportkriminalitet hänger ihop

Det finns ett samband mellan transportkriminalitet och låg social hållbarhet bland utländska lastbilsförare i Sverige. Bristande kontroller, låg lön och social utsatthet är riskfaktorer för diesel- och godsstölder. Det framgår av aktuell forskning inom området som nyligen presenterats av docent Henrik Sternberg på Lunds Tekniska Högskola, (känd från Cabotagestudien) och Björn Lantz, docent i industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola. ...

Läs mer »