annons
Hem » Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag

Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag

Åkerinäringens färdplan mot fossilfrihet

Trafikanalys har i rapporten En Breddad Ekobonus, redovisat sitt regeringsuppdrag. De föreslår en ekobonus som riktas in på omlastningsstöd till intermodala transporter. Sveriges Åkeriföretag ser förslaget som en del av lösningen mot en fossilfri transportbransch, berättar de i en pressrelease.. – Förslaget är ett steg på väg, men vi efterlyser en tydligare inriktning och ett större grepp för hur godstransporter ...

Läs mer »

SÅ: Fossilfri konkurrenskraft kräver tuffare beslut

1 mars kom Trafikanalys betänkande om hur introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp ska främjas. Förslaget bygger på en statlig premie, vilket kan vara en del av en större lösning. Sveriges Åkeriföretag frågar sig nu om det är rimligt att åkerinäringen ska driva infrastrukturfrågor som utbyggnad av alternativa bränslen. – Risken finns att detta tar fokus från de väsentliga ...

Läs mer »

Gegö: orimliga krav bakom fortkörningar

Nyligen väckte Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, rabalder då de menade att yrkestrafiken behövde ta ett större ansvar för trafiksäkerheten. Bland annat motiverat av en undersökning från 2016 som visade att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort. I dagens Aftonbladet ger sig Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag, in i debatten ...

Läs mer »

SÅ utvecklar Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen utvecklar Fair Transport – ett initiativ för hållbara affärer och en hållbar transportbransch. Lanseringen kommer att ske under första kvartalet 2019. – Det är nu hög tid att Fair Transport förädlas till att hålla vad det lovar och blir ett åtagande som tål att synas i sömmarna. Vi tar Fair Transport vidare till ett rejält åtagande ...

Läs mer »

Efterfrågan ökar men lönsamheten går ner för åkerierna

2017 visar en generell ökning av efterfrågan på godstransporter på väg samtidigt som lönsamheten för det genomsnittliga åkeriet sjönk, berättar Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.  Förarbristen och stigande bränslepriser är två förklaringar till den ökade kostnadsutvecklingen. Det framgår av den senaste nyckeltalsundersökningen som Sveriges Åkeriföretag presenterar. Årets nyckeltalsundersökning visar att efterfrågan på vägtransporter i Sverige är fortsatt god men att tillväxten ...

Läs mer »

SÅ: Ansvaret för självkörande fordon bör ligga hos tillverkaren

Sveriges Åkeriföretag har lämnat remissvar på utredningen ”Vägen till självkörande fordon”. I förslag till lag om automatiserad fordonstrafik föreslår utredningen att en sanktionsavgift ska påföras fordonets ägare om fordonet under automatiserad körning inte följer bestämmelserna. Så vill inte SÅ ha det. – Ansvaret och sanktionsavgiften bör i stället för hos ägaren av fordonet ligga på tillverkaren eller den som salufört ...

Läs mer »

Enad kraft ska stärka svensk transportnäring

Regeringen har beslutat att inrätta ett nationellt godstransportråd med företrädare för olika delar av branschen. En av de 17 medlemmarna i rådet är Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen har en betydande roll i ett fungerande svenskt samhälle, både idag och i framtiden. Jag ser fram emot att få vara delaktig i utvecklingen mot ett mer effektivt, kapacitetsstarkt ...

Läs mer »

Hjälp SÅ kartlägger behovet av rastplatser

Rastplats

Sveriges Åkeriföretag har initierat en studie via appen Live Trafik. Målet är att kartlägga behovet av rastplatser runt om i landet. Genom appen har förare som vistas landets våra vägar möjlighet att skicka in önskemål kring rastplatser. Önskemålen gäller bland annat förslag på nyetablering, antal lastbilsplatser och serviceutbud. ”Att det saknas uppställningsplatser över landet hör vi ofta från våra medlemsföretag” ...

Läs mer »

Social dumping bland chaufförer och transportkriminalitet hänger ihop

Det finns ett samband mellan transportkriminalitet och låg social hållbarhet bland utländska lastbilsförare i Sverige. Bristande kontroller, låg lön och social utsatthet är riskfaktorer för diesel- och godsstölder. Det framgår av aktuell forskning inom området som nyligen presenterats av docent Henrik Sternberg på Lunds Tekniska Högskola, (känd från Cabotagestudien) och Björn Lantz, docent i industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola. ...

Läs mer »

SÅ: Tidsgränsen för klampning bör tas bort

I november föreslog näringsdepartementet att polisen och tullen ska kunna klampa fordon i upp till 36 timmar om exempelvis cabotagereglerna överträtts, för att få fler att betala sanktionsavgifterna. Sveriges Åkeriföretag anser att det är bra att tidsgränsen förlängs men har framfört att det vore önskvärt att ingen tidsgräns införs för hur länge klampning ska få bestå, utan att åtgärden ska ...

Läs mer »

Framgångsrik renhållning firar 50 år

Renhållningen är en del av åkerinäringen som mår bra. Omsättningen för transportörer inom miljösektorn har vuxit mer än tre gånger snabbare än medianåkeriet. – Det här är helt klart en framtidsbransch. Lönsamheten är bäst i klassen sedan 1997 i jämförelsen mellan olika segment i åkerinäringen, säger Ingemar Resare, ansvarig för renhållningsnätverket hos Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande. En fungerande sophämtning ...

Läs mer »

SÅ: Halkbekämpningen tillämpas felaktigt

Halkbekämpningen tillämpas felaktigt i förhållande till vädret enligt Sveriges Åkeriföretag. Hälsingland och andra delar av vårt avlånga land plågas just nu av halkiga vägar. Inga vinterdäck eller någon erfarenhet i världen kan lösa problemet, det måste väghållaren, Trafikverket, ta ansvar för. Det menar i alla fall Sveriges Åkeriföretag. – Nu på morgonen skickade NCC ut saltbilarna med order om att ...

Läs mer »

Fortsatt fyrkantiga företagskontroller

Branschen vill se större tolerans vid företagskontroller, Transportstyrelsen vägrar. Myndigheten menar att mer differentierade sanktionsbelopp är lösningen. Sveriges Åkeriföretag är kritiskt till den nuvarande utformningen av Transportstyrelsens företagskontroller och anser att den utredning myndigheten låtit göra inte ger en lösning på problemet. Enligt en artikel i senaste Trailer vill SÅ att även Sverige tillämpar de toleranser som man menar att ...

Läs mer »

SÅ: Oklart om kombitrafik – trots EU-beslut

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta. – Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande. Några områden kring vad som ...

Läs mer »

Dagsläget i branschen – personalbrist och priskonkurrens

Högkonjunkturen i byggsektorn påverkar åkerierna i stor utsträckning, då byggtransporter utgör nästan halva åkerinäringens verksamhet. Men även i andra segment i branschen går det bra, visar höstens åkeribarometer från Sveriges Åkeriföretag. Omkring 700 åkare har svarat på frågor om konjunkturen samt deras bedömning om de kommande sex månaderna. I underlaget till Åkeribarometern ställs frågor om efterfrågan, produktion, investeringar, försäljningspriser och ...

Läs mer »