annons
Hem » Artiklar » Trafikverket bekymrad över lastbilar i halkolyckor

Trafikverket bekymrad över lastbilar i halkolyckor

Smhi går nu ut med en varning för blixthalka i hela Mellansverige från Jönköping och upp till Västerbotten. I Aftonbladet-Tv säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson: ”Det är fortfarande så och det förvånar oss och vi undrar över att det är lite mycket lastbilar kopplat till mycket störningar på vägsidan.”

Vi kan naturligtvis referera till den 16/12 och den fråga vi ställde till Trafikverket som vi inte fick svar på: ”Klockan är strax efter 22, det har varnats för snö och fallande temperaturer i tre dygn. Det har snöat mycket måttligt i ett dygn och nu är temperaturen 2 minus. E4 vid Markaryd är hal. Det har inträffat två halkrelaterade olyckor och utländska lastbilar blockerar avfarter på grund av att de inte kommer upp i halkan. Är det entreprenören som inte följer Trafikverkets regler eller är det Trafikverkets regler som tillåter att detta är verkligheten?”.

Vi kan också referera till gårdagens dödsolycka där en lastbil inte fick stopp på grund av blixthalka och körde på en personbil som fått sladd och blivit stående efter att ha snurrat.

I just den här olyckan blir det komplicerat att reda ut en vållandefråga då bilen som fått sladd blir påkörd av en lastbil som inte kunde stanna i halkan. Man kan då säga att lastbilschauffören hållit för hög hastighet i förhållande till rådande väglag. Kanske är det detta som Bengt Olsson syftar på i sin kommentar.

– Lastbilen hade inte en chans att undvika det, säger dock Christer Holmström, räddningsledare på räddningstjänsten till smalanningen.se.

Polisen gör i samband med olyckan ett noterande om vållande till annans död då olyckan gått till så att en personbil fått sladd och snurrat runt på E4, Sveriges viktigaste transportled, och blivit påkörd i det glashala väglaget.

– Jag skulle dock tro att det mer är en formalitet för att vi ska kunna utreda olyckan. Eftersom det bevisligen var väldigt halt väglag när olyckan inträffade så är det svårt att se att någon kan ha begått något brott, säger Kim Hild, presstalesperson för polisen i region Syd, till Smålänningen.

Då återstår frågan om olyckan kunde ha undvikits.

Svaret är naturligtvis att den kunde ha undvikits om olycksbilen hållit en lägre hastighet eller kanske haft bättre däck.

Olyckan kunde också ha undvikits om vägens halkbekämpats i tid. På platsen hade det snöat lätt i cirka 4-5 timmar innan olyckan inträffade.

Jag körde själv E4 i södergående riktning just den dagen och ungefär samtidigt som olycksbilen som även den färdades i södergående riktning. En halkrelaterad olycka hade inträffat norr om Jönköping vid 14-tiden. Jag hade ett flertal samtal med Trafikverkets presskommunikatör Joanna Ljunggren om just problematiken vid påfrysning av frusna vägbanor och vilka krav Trafikverket ställer på entreprenörerna i det läget. Jag fick svaret att det finns ett krav på vägar av den här typen att de ska vara halkfria två timmar efter att det slutat snöa. Däremot finns det inga krav på vad som gäller vid det här läget då varmare luft är på väg in och nederbörden går över i regn, vilket fryser till is och ger värsta halkan, som dessutom inte syns.

Mina noteringar från resan ner är följande: Jag mötte snön vid Ödeshög och det frös på i vänsterfil cirka fyra mil längre söderut. Ytterligare tre mil längre söderut var båda körfälten isbelagda, men cirka en mil norr om Jönköping hade halkbekämpningen lett till att höger körfält var isfritt igen. Genom Jönköping var båda körfälten halkfria eller så gott som halkfria och det väglager fortsatte ett par mil söderut till avtaget mot väg 30 mot Växjö. Sedan blev det helt plötsligt isgata och extremt halt i höjd med Vaggeryd och detta fortsatte ner till Värnamo där jag svängde av E4 vid 17-tiden.

Det jag vill säga är att olyckan också kunde ha undvikits med en bättre halkbekämpning, eller ingen halkbekämpning alls, vilket skulle gett klart besked om väglaget ifall det kommunicerats ut att man inte längre halkbekämpar. Det som jag som bilist, den här gången i personbil, upplever en sådan här dag är en total osäkerhet när det gäller väglaget. Jag själv kör defensivt, provbromsar när jag inte har någon bil bakom mig och så vidare.

Man kan säga att jag har mig själv att skylla om jag gör en felbedömning. Men, vem bär skulden om jag exempelvis kommit till sagda olycka, bromsat och stannat för att hjälpa till, men varit mellan den påkörda bilen och lastbilen som inte kunde få stopp. Är det bilisten som fått sladd, jag som stannat, lastbilschauffören som inte kan stanna, entreprenören som inte halkbekämpat eller Trafikverket som ställer för låga krav, alternativt har en budget som inte gör det möjligt att hålla ens E4 halkfri i detta väglaget, som smhi varnat för ett dygn i förväg.

Vi har fått veta att väghållaren började halkbekämpa sträckan vid middagstid och höll på till 19-tiden under tisdagen då olyckan inträffade.

3 kommentarer

  1. Precis så brukar det se ut. Skillingaryd-vaggeryd är sämre underhållet, väg 30 till gunneryd är bättre sen innan Gränna blir det sämre igen upp mot Ödeshög.

  2. Trafikverket är moderna, precis som allt annat i samhället, det får inte kosta något.
    Nollvisionen kan ju slänga sig i väggen, statistiken visar att 2018 blev ett mörkt år, måste ju bero på dåligt vägunderhåll, och stressade bilister är ingen bra kombination. Är rädd för att 2019 också blir ett mörkt år.
    Det är pinsamt att e4an inte är snö o halkfri flera dagar efter ett litet snöfall..

  3. Björn Henriksson

    Problemet går ju att lösa förbjud 4×2 bilar i Sverige och ha liknande lag som Norge med kedjor till bilen

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*