annons
annons
Hem » Artiklar » Trafikverket ser inte problemet, chaufförerna räddar situationen
Olyckstillbud på E4. Foto: Privat

Trafikverket ser inte problemet, chaufförerna räddar situationen


En uppmärksam läsare skickade oss en film som visar ett allvarligt läge på E4 vid Markaryd. Bakgrunden är att motorvägen under en sträcka där har markant smalare vägren är resten av E4 och det har lett till ett flertal olyckstillbud då havererade fordon delvis blir kvar i höger körfält, olyckor och även en med dödlig utgång. Klicka här och läs mer om en olycka med två tunga fordon som inträffade 2017. Ofta drabbas den tunga trafiken av olyckorna och motorvägens blir avstängd under långa perioder, men Trafikverket ser inte problemet då deras statistik enbart handlar om olyckor med personskador, medan åkerier och chaufförer är kritiska både vad gäller riskerna för en allvarlig olycka och de långa stopptiderna. Se tidigare artikel här. 

Det havererade fordonet var en polskregistrerad trailerdragare med en svensk DHL-trailer.
Foto: privat

Under tisdagen den 10/7 fick ett trailerekipage stopp på den aktuella vägsträckan och det blev stående med minst en meter av fordonet ute i höger körfält. Det är det ekipaget som vår läsare filmat när två tunga fordon som ligger i bredd passerar det. Båda chaufförerna uppmärksammade haveristen och kunde ge varandra plats nog för att passera utan problem. Det här ekipaget, som visade sig vara en polskregistrerad trailerdragare med ett svenskregistrerad släp registrerat på DHL stod i minst 23 timmar på den här platsen och under den tiden hann ett stort antal fordon passera och som väl var hände ingen olycka.

Kort sagt så var det flera hundra chaufförer som hanterade en oväntad och farlig situation orsakad av spariver då vägen byggdes i kombination med ointresse från polisen och SOS som larmades ett flertal gånger men inte lyckades få till en bärgning.

En av åkarna som larmat om situationen ställer frågan om det verkligen ska vara så att det måste hända fler dödsolyckor här innan man tar problemet på allvar och varför bärgades inte ekipaget omedelbart.

– Det där med nollvisionen tycks inte vara speciellt prioriterat, säger åkaren som vill vara anonym. Det är inte rimligt att en känd dödsfälla i trafiken inte hanteras på ett helt dygn. Då talar vi inte trafiksäkerhet.

 

 

 

En kommentar

  1. Det är bara att konstatera att svenska myndigheter är stora ynkryggar. En havererad bil SKA inte stå på E 4 i 23 timmar. Finns det ingen som kan ta ett beslut och ta bort skiten. Vad lever vi i för land? Om det hade skett en dödsolycka hade alla skyllt på varandra som vanligt. Ta skiten i beslag tills alla kostnader är betalda. Det går att lagstifta om om allt möjligt trams men inte en sån sak. OTROLIGT. Sverige i dag.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*