annons
Hem » Notiser » Trafikverket stoppar 74-tonsekipage

Trafikverket stoppar 74-tonsekipage

Dispensen för flera av de 74-tonsekipage som rullar i så kallade HCT-projekt löper ut redan om ett par veckor, den 30 juni 2019. Detta trots att testprojekt fortfarande pågår och ekipagen inte är slutkörda om man ser till kommersiell livslängd.

– Jag ser en stor risk i att enskilda företag inte kommer vilja delta i testprojekt framöver om inte myndigheter bemöter dem med en större förståelse för deras investering i detta. Det är orimligt att de ska straffas ekonomiskt för att de deltar. Det dessa åkerier önskar är att få köra fordonen livslängden ut, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna i en pressrelease.

Trafikverket har tidigare meddelat att man inte tänker förlänga dispenserna för de 74-tonslastbilar som ingår i försöksprojekten kopplade till implementering av BK4-vägar i Sverige. Nu vädjar Skogsindustrierna till verkets generaldirektör om en förlängning av dispenserna i ytterligare två år.

– Åkerier som deltagit i forskningsprojekten har investerat i 74-tons testfordon för att främja teknisk utveckling och för att studera andra effekter av tyngre fordon. Vi hoppas att Trafikverket vill vara med och bidra till att företag i Sverige kan gå före och testa ny teknik för en hållbar utveckling med effektivare transporter och minskade utsläpp, säger Karolina Boholm.

Det finns idag ett 30-tal 74 tons fordon som ingår i försöksverksamhet och trafikerar vissa utpekade vägsträckor med dispens från Trafikverket. Och de flesta dispenser löper alltså ut den 30 juni 2019.

En kommentar

  1. Lennart Öhrling

    Detta är helt i linje med verkets tidigare agerande rörande BK4 vägar, man skyltar inte dessa vägar, ger ej ut någon bärighetskarta som på BK1 vägar Man vill i möjligaste mån försvåra användande av BK4 vikter.
    Ett exempel Väg R 87 från Östersund via R335 till Örnsköldsvik i Sollefteå måste man begära disp. för att köra över Ångermannabron som väl måste vara norrlands nyaste bro av storlek Sedan måste man köra via väg 908 till Bjästa sedan E4 till Örnsköldsvik. Sträckan Sidensjö Överhörnäs som efter en byggtid på 2 år öppnades för tung trafik i slutet av 2018 upplåtes ej för BK4 trotts att den är helt nybygd. Ett fusk bygge för övrigt man håller redan på att gräva upp tjälskador efter den första vintern.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*