annons
Hem » Artiklar » Trafikverkets slutsats om alkobommar sågas

Trafikverkets slutsats om alkobommar sågas

Trafikverkets slutsats om alkobommar som redovisades tidigare i veckan sågas av både Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetarförbundet. Trafikverket är tveksam till kostnadseffektiviteten och menar att automatiska alkobommar drar onödiga resurser. I ett pressmeddelande skriver Sveriges Åkeriföretag att man förundras över slutsatserna och den negativa inställningen. Speciellt med tanke på att antalet trafikpoliser ligger på ”katastrofala siffror”.

– Vi vet ju redan att trafikpolisen inte räcker till. På 15 000 mil väg är det i praktiken 150 trafikpoliser som ska utföra kontroller av bland annat nykterhet. Det är ren matematik att det här inte går ihop, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetssakkunnig i Sveriges Åkeriföretag, i pressmeddelandet.

Patrick Magnusson är både besviken och förvånad över att Trafikverkets utredning är så negativ till alkobommarna. Alkobommarna fungerar både säkert och effektivt, det visar försöken i Göteborg och Stockholm, menar han.

– Alkobommarna kan lätta på trafikpolisens redan tunga börda. Inför alkobommarna, det kommer på lång sikt att löna sig samhällsmässigt med färre trafikskador. Färdas du på väg ska du inte behöva vara rädd för att möta en påverkad förare. Och en permanent installation av alkobommar borde omfatta alla, det vill säga även privatbilister. Därför är det också skäligt att staten går in och finansierar utbyggnaden av alkobommar, anser Patrick Magnusson.

Även Transportarbetarförbundets ordförande Lars Lindgren är kritisk till utredningens slutsatser.

– Vi har sett en massa exempel på hur chaufförer varit rejält påstrukna. Det är klart att har man en direkt kontroll så avstår folk från att dricka på färjorna, säger han till tidningen Transportarbetaren.

Lars Lindgren köper inte argumenten att alkobommar inte skulle vara kostnadseffektiva och att de skulle dra onödiga resurser från Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen.

– Jag blev jävligt upprörd. De har dragit ner på trafikpolisen rejält och den blir ju ändå mindre prioriterad. Det här är förödande, antingen får man ha polisen där och blåsa, eller så sätter man upp alkobommar, säger han till tidningen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*