annons
Hem » Notiser » Trafikverkets vintertips

Trafikverkets vintertips

Ska du ge dig ut på vägarna i vinter och behöver veta var det är besvärligt? Du kan lätt hålla dig uppdaterad med hjälp av Trafikverkets karta som visar väglaget i realtid, berättar Trafikverket i ett pressmeddelande..

– Väglaget skiftar snabbt på vintern. Vi plogar och halkbekämpar så snart behovet finns enligt våra krav på väglaget. Men för att minimera risken för olycka är det viktigt att som bilist anpassa körningen, till exempel hastigheten, efter väglaget och andra förutsättningar som gäller här och nu, förklarar Louise Dahlberg på Trafikverket.

Kolla in väglaget
Du kan lätt skapa dig en bild av hur väglaget är i realtid via Trafikverkets webbplats. På en karta markeras vägarna med vilket väglag som råder enligt kategorierna: inga problem, risk för besvärligt väglag, besvärligt väglag samt snö- och isvägbana. På kartan kan du se bilder på väglaget i realtid via vägväderkameror.
Goda råd till vintertrafikanten från Trafikverket

  • Hur ser det ut på vägarna? Uppdatera dig via webben, radio och tv.
  • Anpassa hastigheten efter väglaget.
  • Håll avstånd till fordonet framför.
  • Visa hänsyn och ta det lugnt.
  • Se över vinterutrustningen,
  • Kolla vinterdäcken.
  • Se upp för frosthalka i dalgångar och sänkor och på broar.
  • Ta det lugnt i omkörningsfilen på mitträckesvägarna. Där får saltet sämre verkan eftersom det inte bearbetas tillräckligt av fordon.

Samarbeta med plogbilen
Att ploga en väg kanske inte verkar så svårt. Men på de allt vanligare 2+1-vägarna måste plogbilsföraren
vara mycket uppmärksam. Där vägen är smal gäller det att inte fastna i mitträcket. När vägen sedan övergår i två körfält hjälper en bakomvarande plogbil till att få bort all snö, så kallad tandemkörning. Varje vinter finns det stressade trafikanter som försöker tränga sig emellan plogbilarna vid tandemkörning, vilket resulterar i flera olyckstillbud. Många kör också om när
det är snörök, och det är livsfarligt.

Se upp för den svarta halkan
Det kanske mest förrädiska vinterväglaget är den så kallade svarta halkan. Den syns inte, och den kommer blixtsnabbt när fukt på vägbanan fryser till is. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen.
Den svarta halkan uppstår ofta när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger strax över noll. Då kan det frysa på vägbanan fastän det fortfarande är plusgrader i luften och på bilens termometer.
Minska farten, ratta varligt och gasa och bromsa mjukt!

Salt eller sand på hala vägar
På högtrafikerade vägar med snabba temperaturväxlingar fungerar det inte att använda sand. Sand blåser bort eller körs bort av trafiken. Ofta tar det bara någon halvtimme innan vägen är lika hal igen. För att säkra framkomligheten på sådana vägar skulle det behövas så stora mängder sand att det skulle få en väldigt negativ miljöpåverkan.
Vägsalt används på 25 procent av de nästan 10 000 milen statliga vägar, eftersom ingen annan halkbekämpningsmetod fungerar. Dessa vägar är högtrafikerade. Sand används som halkbekämpning på mindre trafikerade vägar, där den inte blåser bort eller körs bort av trafiken. Trafikverket försöker ständigt hitta alternativ till vägsalt.

Så har Trafikverket koll
När vintern närmar sig har Trafikverket hjälp av cirka 800 vägväderstationer, som är placerade över hela landet. Stationerna visar yttemperatur, daggpunktstemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet i realtid. På så gott som alla finns det också väglagskameror som tar bilder var 10:e minut, även nattetid. Tillsammans med prognoser via vädertjänster finns det goda möjligheter att förutsäga vinterväglag och risken för halka, dygnet runt.

Trafikverket ansvarar för underhållet av de större vägarna. Övriga vägar sköts av kommunala eller enskilda väghållare. Tidpunkten när plogbilarna skickas ut beror till största delen på hur mycket vägen trafikeras.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*