annons
annons
Hem » Notiser » Transportföretagen kritiska till att det behövs en ”nödparagraf” i körtidsreglerna

Transportföretagen kritiska till att det behövs en ”nödparagraf” i körtidsreglerna

Transportföretagen är kritiska till de nuvarande körtidsreglerna. I ett pressmeddelande slår man fast att behovet av den ”nödparagraf” som Transportstyrelsen införde ifjol är ett tecken på att det underliggande regelverket är felaktigt.

”Nödparagrafen” som Transportföretagen syftar till är att Transportstyrelsen nu fått en utökad möjlighet att göra en skälighetsbedömning då överträdelsen saknar betydelse i kontrollhänseende eller är obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts”.

– Vi välkomnar givetvis den utökade möjligheten till skälighetsbedömningen men behovet av sådana här nödparagrafer visar att det underliggande regelverket är felaktigt, säger Ulf Perbo, Näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Så här långt har Transporstyrelsen bara använt den nya skälighetsprincipen vid två tillfällen. Det senaste är från i våras då man ville att ett åkeri skulle betala en sanktionsavgift på 74.000 kronor för att en förare enbart skrivit förnamnet på 37 diagramblad.

Utöver detta upptäcktes andra felaktigheter med ett värde på 6.000. Transportstyrelsen övervägde därför att påföra åkeriet en sanktionsavgift på 80.000 kronor. Men sedan åkeriet yttrat sig och förklarat för Transportstyrelsen att det bara fanns en förare med det aktuella namnet och att företaget hade angett hela namnet samt personnummer i förarlistan, beslutade myndigheten att sätta ned sanktionsavgiften till sammanlagt 10 000 kronor.

– Frågan alla bör ställa sig är om det är rimligt med 74 000 kronor i sanktionsavgift för att ett efternamn saknas på ett diagramblad. Vi måste diskutera sanktionsavgiftssystemet i grunden. Ett regelverk måste ha målgruppens acceptans och förståelse för att ha legitimitet, säger Ulf Perbo.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*