annons
Hem » Artiklar » Tyngsta polisbilen nu i drift
Polisens nya kranbil har byggts av Gehab i Alvesta.

Tyngsta polisbilen nu i drift

I veckan har polismyndigheten driftsatt en riktig tungviktare till polisbil. Det handlar om en Volvo FMX 460 6×4 med en Hiab X-HiPro 418 kran som levererats av Volvo Truckcenter och byggts av Gehab i Alvesta. Den polismålade kranbilen kommer att vara stationerad vid Operativa Enheten i polisregion Stockholm där den kommer att användas vid myndighetens logistikuppdrag – både i den vanliga vardagen men också i samband med exempelvis fotbollsmatcher, demonstrationer och andra insatser.

– Det kan handla om att ställa ut skyddsstaket, fordonsbarriärer och liknande, säger Hans Larsson, kommissarie och ansvarig för tunga fordon vid den aktuella avdelningen.

Till största del är dessa uppdrag sådana som polisen tidigare hanterat med mindre fordon och släpkärror.

Lastbilen är klassad som utryckningsfordon som vilken målad polisbil som helst. Den saknar dessutom hastighetsregulator och är enligt kravspecen byggd för en marschfart på 120 kilometer i timmen. Man ska dock inte räkna med att få se den komma farande med blinkande blåljus i höga hastigheter med fullt lass.

– Det handlar om 20 till 24 ton. Det är inget man kör snabbt med, säger Hans Larsson.

Han klargör också att utryckning inte måste innebära att man kör i några högre hastigheter.

– Utryckning handlar om att påkalla fri väg, inte att köra snabbt. Chauffören måste också ha den utbildning som krävs för att få köra i utryckning.

Utöver utbildning för utryckningskörning kommer chaufförerna även ha de behörigheter som krävs gällande C/CE-kort, YKB (även om detta inte är nödvändigt då polisen är undantagen detta krav och det inte heller rör sig om kommersiell transport), krankort med mera.

Enligt Hans Larsson fyller den nya kranbilen en lucka man länga haft hos myndigheten, planeringen har också pågått i flera år.

– Från början tänkte vi oss en lastväxlare men för att vara mer flexibla blev det en kranbil.

Kranen kommer användas vid tillfällen när sådan behöva. I normalfallet kommer lastbilen att lastas och lossas med hjullastare eftersom det går snabbare enligt Hans Larsson.

Det finns också en tanke med att myndigheten valt att tydliggöra att det handlar om en polisbil, med dekaler, blåljus etcetera.

– Detta har vi gjort för att öka synligheten av att vi är på plats, säger Hans Larsson.

Det handlar bland annat om att så väl allmänheten som andra poliser ska inse att lastbilen tillhör polisen vid olika insatser. Något som blivit allt viktigare i ljuset av terrordåd så som det på Drottninggatan i Stockholm 2017 där lastbilen användes som vapen.

Den polismålade kranbilen avslöjades redan för några veckor sedan i sociala media och skapade en hel del intresse, inte minst i Kranbilsgruppens forum på Facebook. Bland annat diskuterades det faktum att polisen byggt en treaxlig bil utrustad med en så pass kraftfull kran som Hiab X-HiPro 418. Björn Nyström som är säljare hos Gehab förklarar.

– Visst är det så att det blir mycket vikt på framaxeln när bilen går tom men den klarar de lagkrav som gäller. Anledningen till att man valde en treaxlad bil var för att den skulle vara smidig att köra och denna typ av byggnation är inte helt ovanlig i storstäder som Stockholm och Göteborg.

Det finns också de som lite skämtsamt undrat om polisen nu ska ta upp kampen om jobben med civila kranbilar. På den punkten kan Hans Larsson stilla oron.

– Nej, det kommer vi inte att göra, skrattar han. Det handlar som sagt enbart om vår egen logistik och det kommer inte heller påverka de transporter vi brukar hyra in. Det behovet kommer fortfarande att finnas

Någon såg också framför sig att den polismålade kranbilen skulle dyka upp i backspegeln med blinkande blåljus och en uppmaning om att köra in till sidan. Även om just det scenariot är osannolikt ligger det inte långt ifrån verkligheten.

– Till 90 procent kommer de som kör lastbilen vara utbildade poliser och precis som vilken annan polis som helst kan de stoppa en misstänkt om det finns fog för det. Den kommer dock inte att ha som uppgift att användas vid fordonskontroller eller sådant.

Polisens nya kranbil har som sagt redan väckt stor uppmärksamhet och många hoppas få möjlighet att titta närmare på den under #brabärighet i Halmstad i sommar. En träff som räknas som en av de största i Europa för just kranbilar.

– Det är mycket möjligt. Får vi bara en inbjudan ska vi absolut diskutera saken, säger Hans Larsson.

Magnus Häggblad som är en av arrangörerna bakom evenemanget behövde inte någon längre betänketid när han hör detta.

– De har en stående inbjudan rakt upp och ner. Det hade varit pricken över i:et om de ville komma, säger han utan att tveka.

Känslan är att vi kommer få se mer av polisens kranbil i framtiden – men förhoppningsvis inte i backspegeln med blinkande blåljus.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*