annons
annons
Hem » Artiklar » Vad händer med 125 000 chaufförer när lastbilarna blir självkörande?

Vad händer med 125 000 chaufförer när lastbilarna blir självkörande?

(Uppdaterad) Vad händer med 125 000 chaufförer när lastbilarna blir självkörande? Den frågan ställs i en artikel i Aftonbladet i ett försök att se in i ett framtida Sverige. I artikeln får man följa några tekniker vid Volvo som arbetar med utvecklingen av självkörande – även kallade autonoma – lastbilar. I detta specifika fall en sopbil. Visionen som målas upp är att det inte kommer behövas chaufförer i samma utsträckning som idag när lastbilarna blir självkörande och att det finns stora pengar för åkerierna att tjäna på detta. Enligt artikeln finns det beräkningar som säger att kostnaden för en självkörande eldriven lastbil ligger på en sjättedel av dagens kostnader.

– Någon gång mellan 2025 och 2030 kommer det att vara naturligt med autonoma fordon på vägarna. Redan mellan 2020–2025 kommer vi att se många kommersiella fordon som går helt på el, spår Torbjörn Holmström som är rådgivare till Volvos koncernchefen Martin Lundstedt i artikeln.

Enligt artikeln satsas det stora pengar på utvecklingen av självkörande och el-drivna fordon. För Volvos del handlar det om ett okänt antal miljarder medan Volkswagen nämns mer specifikt – 700 miljarder på så kallade e-mobilitet.

Fördelarna med självkörande lastbilar som nämns är den minskade risken för förslitningsskador som sopbilschaufförer utsätts för genom att ständigt hoppa in och ur bilen. Med en självkörande sopbil kan chauffören gå sidan om bilen medan han eller hon hanterar sopkärlen. Det sparas också tid – mellan 15 och 20 sekunder per kärl, vilket blir mycket sparad tid – och pengar – sett i ett större perspektiv. Det behövs dessutom bara en person i bemanningen per sopbil vilket också sparar mycket pengar.

Utvecklingen gäller inte bara sopbilar. Torbjörn Holmström tror att självkörande lastbilar kommer dominera den kommersiella trafiken om tio år.

Vad händer då med en yrkeskår som idag består av mer än 125 000 chaufförer? Det är en fråga som inte riktigt får något svar. Torbjörn Holmström säger att utvecklingen inte går att stoppa och att det skapas nya jobb.

I artikeln nämns ett exempel ur historien som trots dystra förutsättningar fick en ljusare utveckling än väntat. Det gäller varvskrisen. En av platserna där man idag utvecklar självkörande fordon är Lindholmen Science Park i Göteborg. Här låg tidigare två av Göteborgs stora varv där totalt cirka 7000 personer hade sina arbeten. När varven lades ner var det inte många som trodde att det idag skulle jobba 14 000 personer på samma plats.

(Uppdaterad 18-01-17 12:50)

Hur känner du själv inför framtiden? Ge din syn på saken här i Veckans Fråga:

 

Självkörande lastbilar tros bli en del av vardagen inom 10-15 år. Är detta en utveckling som oror dig?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*