annons
Hem » Artiklar » Van Doornes Aanhangwagen Fabriek blev DAF som firar 90 år

Van Doornes Aanhangwagen Fabriek blev DAF som firar 90 år

Den 1 april 1928 startade den nederländske ingenjören Hub van Doorne en liten verkstad i Eindhoven i Nederländerna. DAF har sedan sin blygsamma början utvecklats till en av de stora lastbilstillverkarna.

Den skicklige Hub van Doorne öppnade sin lilla verkstad vid hörnet av det lokala Coolen-bryggeriet i Eindhoven. De första jobben bestod av svetsning och smide för staden och lokala företag som radio- och lamptillverkaren Philips. Depressionen på 30-talet inspirerade Hub van Doorne – och hans bror Wim – till att utöka tjänsterna. Verkstaden utvecklades till att bli en släpvagnstillverkare 1932 och företagsnamnet ändrades till Van Doornes Aanhangwagen Fabriek förkortat DAF. De släp- och påhängsvagnar som lämnade den lilla fabriken skiljde sig från mängden tack vare sina svetsade chassin och tunga nyttolast. Svetsningen som användes för att tillverka släpvagnarna var en unik innovation på den tiden och sparade in rejält på vikten.En annan unik uppfinning var DAF:s containervagn som gjorde debut 1936. Den var konstruerad för att snabbt lasta av och på containrar ur järnvägsvagnar. Det här var ett mycket tidigt exempel på intermodala transporter och gjorde DAF till en av världens första leverantörer av containervagnar.

Ett nytt lastbilsföretag såg dagens ljus

1949 påbörjades produktionen av DAF:s första lastbil och företagsnamnet blev Van Doornes Automobiel Fabriek. Ett år senare stod en specialbyggd lastbilsfabrik färdig och produktionen inleddes med lastbilschassin på tre, fem och sex ton. Lastbilsföretaget, som vi känner det idag, var fött.

Under de tidiga åren installerade DAF bensin- och dieselmotorer från Hercules och Perkins men 1957 konstruerade Eindhovenföretaget den första motorn av märket DAF, som de började tillverka. Två år senare förbättrades DAF DD575-dieselmotorn med en turboladdare, ytterligare en banbrytande framgång. DAF blev först med en turbo med mellankylning 1973. Tekniken var ursprungligen framtagen för att klara kraven på högre motoreffekt och lägre bränsleförbrukning men visade sig också vara oumbärlig för att få renare avgasutsläpp. På 1980-talet lanserade DAF ATi, avancerad turbo med mellankylning, som gav bättre kraft och ökad effektivitet genom förfinad insprutningsteknik och en förbättrad form på förbränningsrummet.

2005 presenterade DAF PACCAR MX-motorn, som nu finns installerad i alla DAF:s tunga lastbilar och över 40 % av lastbilarna från Kenworth och Peterbilt.

De första DAF-lastbilarna från det sena 40-talet och tidiga 50-talet lämnade fabriken som enbart ett chassi med den karakteristiska grillen med sju kromränder framför motorn och ett temporärt säte av trä. DAF-chassina kördes sedan till karossbyggare som monterade på en specialanpassad och lokalt tillverkad hytt. 1951 introducerade DAF sin egen hytt med runda hörn och en lutande framgrill för bättre aerodynamik. Förarkomforten förbättrades genom införandet av ett fjädrande säte.

På 1960-talet förbättrade DAF förarkomforten ytterligare med den första hytten byggd för internationella transporter. DAF 2600 hade två sängar och fönster runt om för en rymlig känsla och optimal utsikt längs vägen. Servobroms och servostyrning underlättade jobbet för föraren. 2600-modellen anses nu vara den allra första lastbilen för internationella transporter. 1969 var DAF en av de första tillverkarna att introducera en tippmekanism för modellen med hytt över motorn, vilket förenklade underhållsarbetet avsevärt.

Space Cab-konceptet introducerades 1988 och den ännu större Super Space Cab-modellen introducerades 1994. DAF är idag engagerat i europeiska teknikutvecklingsprojekt för att få en ökad erfarenhet av alternativ med elektrisk drift eller hybriddrift. Det är DAF som delat med sig av sin historik i ett pressmeddelande.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*