annons
Hem » Artiklar » Världspremiär i Jönköping för autonom lastbil på allmän väg
Världspremiär av Einrides autonoma T-pod på allmän väg.

Världspremiär i Jönköping för autonom lastbil på allmän väg

Idag var det världspremiär för första autonoma lastbilen på allmän väg. Lastbilen det gäller är svenskutvecklade T-Pod från Einride och presentationen skedde på samarbetspartnern Schenkers anläggning i Jönköping. Inför en samlad presskår och andra intresserade rullade lastbilen ut i trafiken vid 11.30-tiden för att köra de 350 meterna mellan Schenkers lager och terminal på Skruvgatan i Jönköping. Knappt 100 meter av detta på allmän väg. En av åskådarna var Schenkerchauffören Peter Grankvist som själv kört den aktuella sträckan många gånger genom åren.

Peter Grankvist har själv kört sträckan T-poden nu ska trafikera många gånger under åren som chaufför hos Schenker.

– Jag kom hit på min lunchrast för att se premiärturen. Det är intressant när det händer något sådant här, säger han.

Även om det nu handlar om en lastbil utan chaufför ombord är han inte orolig för chaufförsyrkets framtid.

– Den kan aldrig ersätta oss som är ute på vägarna och möter våra kunder. Det kommer alltid att behövas någon bakom ratten, säger Peter.

Sakna körningen mellan lagret och terminalen lär han inte heller göra.

– Körningen den tar är ju det enformiga jobbet om man säger så.

Einrides grundare Robert Falck är inne på samma linje som Peter. Det kommer alltid att behövas någon som kör lastbilarna – det är bara att själva jobbet i vissa fall kommer att se annorlunda ut i framtiden.

Einrides grundare Robert Falck tror att autonoma lastbilar kan locka unga till transportbranschen.

– Istället för att man är chaufför kommer man vara operatör. Det tror jag kan locka många unga till branschen, säger han.

T-poden körs av en operatör som sitter i Borås. Denne sitter i en kupol med 360-graders vy runt hela lastbilen. Nästa nivå enligt Robert är att en operatör ska kunna köra fem självkörande lastbilar, och så småningom upp till tio T-poddar. Mycket beror på hur komplex trafikmiljö de autonoma lastbilarna rullar i.

Från Schenkers sida ser man fördelar med T-poden och autonoma eldrivna lastbilar. Minskade utsläpp och minskade kostnader är några av dessa.

Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland, menar att autonoma lastbilar kan vara en del av lösningen på bristen på lastbilschaufförer.

– Idag råder det brist på chaufförer. Kan man frigöra personal från terminalkörningar och liknande kan vi använde de chaufförerna där de bättre behövs, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Även om Schenker samarbetar med Einride har man inte låst sig vid en ensam lösning för att klara framtidens tuffare miljökrav. Men det börjar brinna i knutarna.

– EU ska minska utsläppen från vägtransporterna med 30 procent till 2030. Snart är detta bara en lastbilsgeneration fram i tiden och då behövs det gångbara alternativ för investeringar som ska göras om bara några år, säger Mats Grundius.

Om T-poden är ett sådant alternativ hoppas de inblandade att projektet i Jönköping ska ge svar på inom det närmaste året.

Då har Peter Grankvist gått i pension och kan luta sig tillbaka och följa utvecklingen utan oro.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*