annons
annons
Hem » Artiklar » Veckans lastbil en tuff klassiker

Veckans lastbil en tuff klassiker

Veckans lastbil tillhör klassisk svensk showtruck-historia. Denna Scania LS141 såg dagens ljus 1980 och stylades då med bland annat rosfria avgaspipor och rostfri stötfångare. Den hade dessutom förlängd hytt vilket inte fanns i original. Torpeden ägs av modellbyggaren Johan Englund i Nybro som med sitt senaste byggprojekt gått upp i skala – från 1:24 till 1:1.

– Jag har länge funderat på att skaffa en veteranare. Först jagade jag frambyggda Scania 141 och 142. I och för sig har jag alltid varit fascinerad av nosbilarna men trodde aldrig jag skulle hitta en sådan. Av en slump stötte jag på bilen hos Henrik Sjödin i Växjö och sedan kunde jag inte släppa den.
    
    Johan Englund är stolt över sitt nya byggprojekt. Bilen köptes för tre år sedan men det finns fortfarande mycket att göra. Drivlinan är visserligen genomgången och fungerar efter alla önskemål och de ursprungliga tuffa detaljerna så som rostfria avgaspipor och rostfri stötfångare finns fortfarande på plats. Hytten har däremot sett bättre dagar.
    
    – Framför allt är det golvet som behöver lagas. Men just nu gör jag inte så mycket med den utan letar mest reservdelar.
    
    Johan Englund som till vardags kör styckegods på Finland och Norge för Börjes Logistik & Spedition är van vid att bygga bil. Dock handlar det då om lastbilar i skalan 1:24. Han är nämligen en av Sveriges mesta modellbyggare. Då kan han sitta i lugn och ro i hemmet utanför Nybro i Småland, väl skyddad från väder och vind, när han bygger. Med en LS141:a i skala 1:1 förutsättningarna annorlunda. Det mesta av meckandet sker utomhus vilket gör att arbetet i princip ligger nere under hösten och vintern.
    
    Även om LS141:an i större delen av sitt yrkesverksamma liv kört för Halléns Åkeri i Göteborg vill Johan Englund renovera den tillbaka till då den var ny och kom tvåa efter en Svempa-bärgare vid Customcar Show på Scandinavium i Göteborg 1980. Silverfärgad hytt, svart ram och vinröda stripes är målet. Som heltidsarbetande lastbilschaufför, hängiven modellbyggare och nybliven pappa finns det dock inte så mycket tid över för lastbilsrenovering just nu.
    
    – Jag hoppas ändå jag kan hålla min ursprungliga plan, även om den inte är spikad. I så fall bör den vara klar någon gång runt 2015, 2016, avslöjar Johan Englund.
    

En kommentar

  1. Pingback: buy cialis

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*