annons
Hem » Notiser » Verkligheten bakom lastbilsolyckan på E22

Verkligheten bakom lastbilsolyckan på E22

Den lastbilsolycka som nu har krävt ett liv efter att en utländsk trailerdragare med trailer gått igenom mitträcket och frontalkrockat med en personbil började med att chauffören höll ut för långt åt höger på den tvåfiliga delen av E22.

Trailer har pratat med Bengt Jeppsson på trafikpolisen i Karlshamn och han ger oss en tydlig och välbalanserad bild av händelseförloppet bakom den ödesdigra olyckan.

– Chauffören har hållit ut mot höger när den tvåfiliga delen var på väg att övergå i enfilig, säger Bengt. Han har då kommit ut på en snösträng med högerhjulen som tappat fäste och när han försöker kompensera detta viker sig ekipaget och går i nästan 90 grader åt vänster.

Kan det vara så att någon har gjort en sen omkörning och tvingat ut honom så långt åt höger?

– Han säger ingenting om det i de förhör vi haft, men det är klart att det finns en sådan möjlighet.

Hur var väglaget i övrigt?

– Det var bara en mindre sträng med snö just utanför asfaltskanten.

Var han drogpåverkad eller alkoholpåverkad?

– Inget av det, svarar Bengt. Det var bara så att i den situationen som var vid olycksplatsen gjorde vi bedömningen att de här proven måste tas, men han var helt ren.

Var bilen lastad?

– Nej den var olastad. Han kom med färjan vid 7 på morgonen och var på väg norrut för att hämta last. Detta tillsammans med bilens konstruktion, tvåaxlad dragbil med tom trailer, har med stor sannolikhet bidragit till att det blev en så svår olycka.

Varför släpptes han?

– För det första så avskrevs alla misstankar om rattonykterhet och misstanken om drograttfylla var redan på kvällen försvagad. Sedan hade vi kontakt med hans tyska åkeri och fick uppfattningen att de handlar om en van och ansvarstagande chaufför, vilket gjorde att vi inte kände någon risk för att han skulle undanhålla sig en rättegång.

Så åkeriet var tyskt. Var chauffören också tysk?

– Ja.

Vad vet ni om kör- och vilotider?

– Ingenting pekar mot något brott vare sig mot hastighetsbegränsningen eller kör- och vilotiderna.

Lastbilens tekniska skick?

– Vi räknar med att ha den utredningen klar i nästa vecka, men än så länge har vi inte sett något att anmärka på.

En kommentar

  1. Bara svenska företag i Sverige.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*

');//-->