annons
Hem » Notiser » Vill göra olagliga tungbärgningar lagliga

Vill göra olagliga tungbärgningar lagliga

 

Att bärga ett helt vanligt lastbilsekipage eller en helt vanlig buss kräver nästan alltid dispens från polisen, eftersom ett sådant tungt ekipage når en sådan längd att totallängden är olaglig. Nu vill branschorganisationen Sveriges Bussföretag ändra på detta. En förändring skulle underlätta för både buss- och lastbilsåkeribranschen.

I samband med Almedalsveckan visade Volvo upp sin laddhybridbuss, som trots sin miljövänliga elhybriddrift tvingades hålla sig på behörigt avstånd från Visbys centrala delar. Under bussresan demonstrerade Sveriges Bussföretag hur det ser ut när en buss – eller lastbil – måste bärgas. Eftersom bärgningsbil och buss/lastbilsekipage tillsammans ofta överskrider längden 25,5 meter är bärningen inte tillåten, utan helt enkelt olaglig.
Nu går utvecklingen mot allt längre tunga fordonsekipage. Men lagstiftningen ligger fast. Max 25,5 meter får ett fordonståg vara i Sverige, den som kör ett längre ekipage bryter mot lagen.
Av det skälet kräver Sveriges Bussföretag att lagen ändras så att en buss som får problem snabbt kan bogseras till verkstad i stället för att stå still och hindra trafiken samtidigt som polisen hanterar en dispensansökan.
Hittills har inga förslag om lagändring nått politikernas bord och berörda parter är av uppfattningen att processen är onödigt omständlig och tidskrävande. Nu sätter Sveriges Bussföretag ner foten, bland annat genom att försöka påverka de ansvariga politikerna som fanns på plats under Almedalsveckan.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*