annons
Hem » Artiklar » Volvo Lastvagnar inför nya bränsledeklarationen

Volvo Lastvagnar inför nya bränsledeklarationen

Det kommer att bli enklare för europeiska lastbilsköpare att jämföra bränsle- och miljöprestanda för olika märken och modeller. Volvo Lastvagnar meddelar nu att de redan nu inför den deklaration av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som blir lagkrav för nya lastbilar inom EU från 1 januari 2019.

– Vi ser ingen anledning att vänta in lagstiftningen utan vill ge våra kunder möjlighet att använda de deklarerade uppgifterna som vägledning redan nu. Deklarationen kommer också att göra det enklare för transportköparna att kontrollera och jämföra CO2-utsläppen från nya fordon hos olika åkerier, vilket kan underlätta valet av transportör, säger Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation på Volvo Lastvagnar.

Den som funderar på att köpa en ny Volvo-lastbil kan från och med juni 2018 be sin åteförsäljare att få en preliminär deklaration som visar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Uppgifterna baseras på varje lastbils unika specifikation och standardiserade körcykler för olika användningsområden. Den slutliga deklarationen levereras samtidigt som lastbilen.

– Deklarationen är ett komplement till den specialistkunskap och erfarenhet som finns hos våra återförsäljare. Med utgångspunkt från varje kunds behov tar deras experter fram en helhetslösning, som kan omfatta allt från bränsleoptimerade fordon till transportinformationssystem och förarutbildning i sparsam körning.

Fakta
Volvo Lastvagnar inför från och med juni 2018 en deklaration för nya lastbilar som anger bränsleförbrukning och utsläpp av CO2. Deklarationen, som blir ett lagkrav inom EU från 1 januari 2019, är en av de åtgärder som EU beslutat vidta för att minska den tunga vägtrafikens klimatpåverkan. 2020 införs nya bestämmelser för bevakning och rapportering av bränsleförbrukning och CO2. 2025 införs även gränsvärden för utsläpp av CO2.

De värden som anges i deklarationen är framtagna individuellt för varje fordon och baserade på fabriksspecifikation och användningsområde.

Som grund för de deklarerade värdena används en EU-certifierad och standardiserad process för simulering av körcykler.

I ett genomsnittligt europeiskt åkeri står bränslet för ungefär en tredjedel av kostnaderna.

Sedan början av 1990-talet har Volvo Lastvagnar minskat bränsleförbrukningen för nytillverkade lastbilar med en femtedel. Jämförelsen avser en Volvo F12 från 1991 och en Volvo FH13 från 2016.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*