annons
Hem » Artiklar » Volvo med D13 eller Cummins X15 i USA
Volvo Lastvagnar har nyligen genomfört den fullständiga övergången från produktion av den äldre VNL 670-modellen till den nya VNL 760. VNL 670s för Southeastern Freight Lines var en av de sista äldre modellerna som tillverkats. VNL 760-modeller som är avsedda för Volvo Trucks-återförsäljare S & S Volvo i Lima, Ohio (höger) var den första av de nya modellerna.

Volvo med D13 eller Cummins X15 i USA

Så där lagom efter påskvilan vänder vi blicken västerut för att se vad man har för sig andra sidan Atlanten där nya Volvo VNL 760 nu sats i produktion. 760-modellen kombinerar delar av Volvos designspråk med nytänkande och prestanda för att locka kunder som kör fjärrtransport over there.

Strålkastarna och torpedhytten är typiska för amerikanska Volvo. Det ombyggda och omplacerade luftintaget till motorn ger  mindre turbulens. Luftflödet upp och runt hytten har också optimerats med nya chassi- och takfönster. VNL 760s nya design styr luftflödet runt lastbilen och dess trailer bättre, vilket resulterar i förbättrad bränsleeffektivitet.

Den nya VNL 760 levereras som standard med 13-liters Volvo D13 motor och Volvo I-Shift 12-växlad automatiserad manuell växellåda. 15-liters Cummins X15 är också tillgänglig för VNL 760.

D13 TC-motorn använder ett mekaniskt spillvärmeåtervinningssystem för att återvinna energi från motorns avgasutsläpp. Resultatet är ytterligare 50 hästkrafter matas tillbaka till vevaxeln och en förbättring av bränsleeffektiviteten på upp till  6,5 procent.

Den bättre aerodynamiken i kombination med Volvos D13 turbo (D13 TC) motor, ska ge  7,5% högre bränsleeffektivitet jämfört med en 2015 VNL.

 

 

 

 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*