annons
Hem » Artiklar » Flera känner sig illa behandlade av Bring

Flera känner sig illa behandlade av Bring

Redaktionen har under veckan haft samtal med flera chaufförer om turerna kring nedläggningar av Bring Cargos terminaler i Ljungby och Helsingborg.

Bakgrunden är att  terminalen i Landskrona i våras flyttades till Helsingborg och personalen utvidgades successivt. Så snart som i somras beslutade Bring att lägga ner verksamheten i Helsingborg, men detta upplever flera anställda att det hölls hemligt till och med för platschefen i Helsingborg.

Enligt våra källor trodde platschefen i Helsingborg att allt var som vanligt och lyckades dessutom värva några nya och pålitliga chaufförer som anställdes efter semestern.

– Det blir ett dubbelt svek då man tappar förtroendet för både platschefen och sin nya arbetsgivare, samtidigt som vissa av oss slutat ett annat jobb och flyttat till Helsingborg, berättar en av chaufförerna som vill vara anonym.

Chaufförerna som anställdes slutade alltså sina dåvarande jobb för att ansluta sig till Bring i Helsingborg, som man tyckte verkade satsa seriöst.

– Tråkigt det här med nedläggningen av terminalen och uppsägningen av er chaufförer, kom en chaufför från Bring i Malmö och sa en måndag för drygt en månad sedan. Han beklagade att de skulle bli uppsagda och terminalen läggas ner.

Alla var i chock. Var detta verkligen sant eller bara ett elakt rykte?

Chaufförerna ställde platschefen mot väggen, men han var lika chockad och frågande som chaufförerna.

På tisdagen fick han enligt våra källor besked om att det skulle vara ett möte på torsdag kväll med bl.a Transports facklige förtroendevalde chaufför och några representanter för personalkontoret.

Fredagen kom och alla undrade vad som sagts, men det besked som gavs var att ett infomöte skulle komma inom kort.

– Veckan efter, på tisdagen kl 10.10 fick våran platschef info om att han skulle kalla alla chaufförer till möte samma dag kl.17.00, berättar en av chaufförerna.

Några chaufförer kunde inte närvara med så kort varsel för att barn skulle hämtas på dagis eller dylikt.

Representanter från Bring beskrivs som 2 personer från personalkontoret, varav en varit anställd i endast 3 månader.

Mötet inleddes med att personalen fick reda på att terminalen skulle läggas ner och alla utom 7 chaufförer skulle bli uppsagda.

Den 1 december skulle terminalen stängas helt och de som har längre uppsägningstid än så skulle få arbetsbefriad uppsägning.

– Papperna var klara och det var bara att skriva på uppsägningen samma kväll, säger en av chaufförerna som var med.

Efter 2 veckor börjar Bring inse att något är fel. De hade trott att vi terminalen  haft totalt 15 utkörningar under 100 kg per dag när verkligheten var att man hade 50-60 utkörningar.

– De hade bara tittat på en bil som kör för samma kund varje dag. Han har i snitt 15 utkörningar om dagen, ler en annan chaufför ett snett leende..

Panik uppstår i Malmö (där även 10 chaufförer blivit uppsagda). Ingen vet hur detta ska lösas.

– Nu erbjuds 4 chaufförer 1 månads förlängd anställning och körersättning Helsingborg-Malmö för att försöka rädda vad som räddas kan, fortsätter en av chaufförerna. Det är dock tveksamt om någon nappade.

Chaufförerna som ska stanna kvar hade tidigare i veckan inte fått någon info om vad deras arbetsuppgifter är eller vilka bilar dom ska köra.

Den gemensamma uppfattningen är att detta har skötts väldigt dåligt och att det drabbat många i personalen som nu mår dåligt.

– Man kan acceptera att man blir uppsagd, men inte på sättet det gjordes på, konstaterar en av chaufförerna. Det är därför vi vill berätta vad vi varit med om på detta sättet.

Redaktionen har under torsdagen och fredagen sökt Bring för att få deras kommentarer men den enda kommentar vi fått är att Bring anser sig ha varit måna om att följa arbetsmarknadens regler och förhandlat allt enligt dem. När den här artikeln skrivs har vi väntat på en intervju i två dagar.

Senaste beskedet i ärendet har vi fått från våra uppgiftslämnare och de säger att Helsingborgsterminalen nu är stängd och bilarna är körda till Ljungby för att säljas eller skrotas. 1 chaufför återanställdes, resten löser Bring med F-skattare och  bemanningsföretag.

 

3 kommentarer

  1. heja norska posten…..(bring)

    Kan dom inte hålla sig utanför EU, dom vill ju inte vara med… (och betala)

    • Så sant som de är sagt Jonas! Svenska Posten som är statigt Verk bör omgående ta tillbaka postens mark och låta Ordning och Reda råda! Här är allt för många Utlänska Omoraliska Företag inne i Sverige och mjölkar de svenska välfärdssamhället på ALLA resurser och struntar fullkomligt i hur dom anställda mår!!
      Vi måste bannemej börja ryta i från innan de är för sent! i Arbetsmiljö och säkerhet och god löneförmån vi har rätt till!! fega inte nu hela Sverige de gäller vår framtid och välfärd!!

  2. Samma som Postnord då, man sparkar egna chaufförer på grund av arbetsbrist och sedan ser man hur utlandsregistrerade bilar kommer och hämtar släpen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*