annons
Hem » Artiklar » Ny teknik för elvägar testas i Helsingborg

Ny teknik för elvägar testas i Helsingborg

Helsingborgs Hamn blir testbädd för en ny infrastruktur för elladdning. De laddande skenorna, som kan placeras direkt på asfalten, laddar alla typer av elektriska fordon automatiskt vid såväl parkering som under körning. Under H22 City Expo, den 30 maj-3 juli 2022, kommer besökarna kunna lära sig mer om hur elektrifierade transporter bidrar till minskade utsläpp och samtidigt minskar buller i stadsmiljön. Inledningsvis är det två av hamnens elbilar som kommer att byggas om för att testa laddningsskenorna från Elonroad.

Inrikestransporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser är en stor utmaning eftersom energianvändningen domineras av fossila bränslen. Under H22 City Expo kommer det vara möjligt för besökarna att se och lära sig mer om lösningar för laddning av elektrifierade fordon och om elektrifieringen av transportsektorn i allmänhet.

Mycket av det vi gör nu är nytt och spännande och så kommer vår resa mot att bli Sveriges mest hållbara hamn fortsätta. Det här är en spännande teknik att utforska och visa upp under H22 City Expo nästa sommar. Tekniken har testats på allmän väg men att använda detta i en hamn för att skapa kontinuerliga flöden är något helt nytt. I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa laddskenor vid våra containerkranar för att ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn i ett pressmeddelande.

Laddskenorna som levereras är cirka tio meter långa men kan justeras längdmässigt. De limmas fast på asfalten och kopplas sedan till en strömkälla. Eftersom det handlar om konduktiv laddning, dvs fysisk kontakt mellan fordon och skena, behöver bilarna utrustas med släpskor som automatiskt fälls ner för att komma åt både plus och minus för att överföra energin och ladda fordonet. Fördelen med konduktiv laddning är att man kan överföra höga effekter med upp till 300kW per fordon och uppnå en väldigt hög verkningsgrad på 97,5%.

Elonroad vill vara med och forma framtidens smarta stad genom att visa på vilket sätt vi driver utvecklingen inom elektrifiering av transporter och en klimatsmart mobilitet. Elektrifiering av transporter ger både bättre luftkvalitet och minskar buller. Vår satsning tillsammans med Helsingborgs hamn, inför och under H22 City Expo, riktar sig på kort sikt till branschfolk inom hamnar och industriella applikationer men även till privatpersoner på längre sikt då samma lösning kan användas såväl i en hamn som i en stadskärna, säger Karin Ebbinghaus, VD på Elonroad.

Även Öresundskraft, som möjliggjort elektrifieringen av fartyg och bussar i Helsingborg, engagerar sig i projektet för att få mer erfarenhet kring nya tekniker och hur elektrifieringen av transportsektorn påverkar energisystemet.

Testbädden med laddskenorna beräknas komma igång till hösten 2021.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*