annons
Hem » Artiklar » 90-åring motorteknik
  • <p>Testprotokollet från 1924 avslutas med orden ”Fahrt gut beendet”, vilket betyder att resan slutade bra.</p>

    Testprotokollet från 1924 avslutas med orden ”Fahrt gut beendet”, vilket betyder att resan slutade bra.

90-åring motorteknik

För drygt 90 år sedan, den 12 mars 1924 närmare bestämt, samlades en grupp män runt en lastbil på en lerig plan i tyska Augsburg. Lastbilen var en MAN-Saurer och detta var långt innan MAN började tillverka åttahjulsdrivna terränglastbilar så leran var mer av ett problem än en utmaning. Utmaningen den här gången var att testa en helt ny dieselmotor med direktinsprutning. Resten är historia och idag dominerar motortypen.

Bakgrunden till detta så avgörande steg för vår mobiltet var en man som brukade presentera sig så här:
    – My name is Rudolph, Rudolhp Diesel.
    Fast på tyska eller franska, då han kom till världen i den franska huvudstaden 1858. Föräldrarna var tyska och snart bröt det fransk-tyska kriget ut. Fransmännen tog till storsläggan och deporterade familjen diesel till England. Jodå, det blev till att åka över kanalen för att stiga iland i England.
    Unge herr Diesel var mycket teknikintresserad och gjorde sitt bästa för att ta sig över till den sida av kanalen som han betraktade som den bästa. Fransmännen använde inte ord som viktigaste argument för att hålla tyskar på avstånd så för säkerhets skull blev det Tyskland han reste vidare till. Där utbildade han sig på den tekniska högskolan i München. Där började han skissa på en motor med hög verkningsgrad och som var möjlig att köra på en rad olika bränslen.
    Som en ödets ironi drunknade Rudolph i Engelska kanalen 1913. Det finns de somtror att det var tyska marinen som tog livet av honom då han var på väg över till England där han skulle träffa brittiska och franska marinen. Hur som helst så hade han gett världen den självtänkande dieselmotorn som än idag leder verkningsgardsligan.
    Drygt tio år efter hans död var det dags att provköra en dieselmotor som var kompakt nog att fungera i en lastbil och det var MAN-Saurer som fixat till det konceptet. Mycket tack vare att man bytt ut en stor kompressor mot bränslepump och direktinsprutning av bränslet.
    Tre sådana motorer byggdes som prototyper och just den där morgonen för 90 år sedan var det nummer 2 som monterats i en 4 tons MAN-Saurer lastbil som gav sig iväg på en 14 mil lång testresa som varade i 5,5 timmar. Resan gick till Nürnberg.
    Utfallet?
    Ja titta under huven så ser du vilken motor som skapade skola för dagens drivkällor.
    

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*