annons
Hem » Artiklar » 90 ton från skog till terminal

90 ton från skog till terminal

Sveaskog och Volvo Lastvagnar utför tester för att möjliggöra timmertransporter på upp till 90 ton från skog till lastterminal. Med mer last i varje fordon ökas effektiviteten, kostnaderna sänks och koldioxidutsläppen minskas med upp till 20 procent.

Lena Larsson, projektledare hos Volvo Lastvagnar

– Detta är första gången vi testar detta i produktion, ute på skogsvägar. Tidigare har vi kört med 90-tonsekipage på landsväg. Under ETT-projektet (En Trave Till, red. anm.) körde man ut i skogen en gång när det var soligt och torrt. Nu ska vi testa förutsättningarna för att köra i skogen oavsett om det är sol eller snö, säger Lena Larsson som är projektledare hos Volvo till Trailer.se.

Ett mål med projektet är att se om HCT-ekipage kan vara en av lösningarna för mer hållbara timmertransporter och ett komplement till ökad godstransport på tåg.

Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog.

– Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog i ett pressmeddelande.

Andra fördelaktiga effekter med HCT-ekipage är att bränsleförbrukningen, och därmed kostnaderna för åkeriet, minskar enligt Sveaskog och Volvo. Man hoppas att HCT-ekipage således även ska stärka svensk åkerinäring och framför allt den norrländska skogsindustrin – som brottas med långa avstånd till sågverk, massapappersbruk och kunder.

 

Fakta:

 

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har fått tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva konfigurationstester med HCT-ekipage med last upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.

 

ETT-projektet initierades av Skogforsk och pågick mellan augusti 2007 och december 2012. I projektet ingick flis- och rundvirkestransporter till kraftvärmeverk, massabruk och sågverk samt till och från järnvägsterminaler. Ekipagen körde med bruttovikter upp till 90 ton.

 

Inom ramarna för ETT-projektet körde man även med tyngre timmerbilar på skogsväg, så kallade ST-bilar (större travar). Dessa var 24 meter långa och hade en bruttovikt på upp till 74 ton.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*