annons
Hem » Debatt » Åkarna Tjabo och Gentleman utdelar logistikpris till Göteborgs hamn

Åkarna Tjabo och Gentleman utdelar logistikpris till Göteborgs hamn

De båda konkurrenterna blev för en gångs skull överens om att så här kan det inte fortsätta att tillgå i containerhamnen P4 Göteborgs hamn där väntetider uppstår varje dag vid hämtning och lämning av containers! Två deltagare kvalificerade sej omedelbart till kvaltävlingen bottenskrapet nämligen Göteborgs hamn (APM) och Göteborgs kommun med föreningen mjölkpallen(Götaälvbron) med självpåtagen rätt att förhindra Vänersjöfarten !?

Nåväl! Eftersom ingen mjölkpall ännu inte blivit byggd så gick Göteborgs hamn (APM) segrande ur sluttävlingen och erövrade med stor pompa och ståt det föga ärevördiga priset `Bottennappet` som ett bevis på fruktanstvärt dålig logistik gällande port 4 containerhamnen där många åkerier och deras anställda tvingas vänta långa tider p.g.a. ledningens i hamnen bedrövligt dåliga kompetens!!!!

Absolut ingen skugga över hamnarbetare eller övrig mottagningspersonal, de gör sitt jobb efter de förutsättningar de får.

Nu till allvaret!! Hösten 20141001 påbörjades fakturrering av kunder som därigenom blev pålagda åkeriernas kostnader för den långsamma hanteringen i hamnen och det blev kundernas sak att vidaredebitera kostnaden till hamnen och hur detta har fortskridit kan vi bara ha en aning om?!

Hamnen blev också orienterad och 20141001 försvann köerna direkt och alla blev nöjda och glada, kunderna fick sina container i rätt tid och utan extrakostnader!

Efter nyår slutar allt att fungera enligt min mening väldiga köer uppstår (100-bils-kö inget ovanligt) kunder blir fakturrerade . Hamnen skyller på nya truckar outbildad personal och gränser saknas för deras påhittighet, deras spariver vet antagligen inga gränser! Väntetider på 2-3 timmar är mera regel än undantag och kunder som blir fakturrerade börjar se sej om efter andra lösningar för att slippa transporter via Göteborgs hamn som har visat sej bli en dyr flaskhals i logistikkedjan!! Alla förstår ju att väntetider på 2-3 timmar för en transport till t.ex. Borås ( 1tim resa) är en ekonomisk omöjlighet för både åkare och kunder!

Då stor enighet uppnåtts bland intressenterna så finns en stor potential till skarpare åtgärder än fakturrering och detta får nu diskuteras vid ett kommande möte.

Medlemmar i Sverigeåkarna

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*