Scania raka sexa på 12,7 liter – som lanserades med den nya Superdrivlinan – är idag Scanias volymmotor i bland annat Sverige. Nu står det också klart att denna kompletteras med den nya femcylindriga elvalitersmotor som erbjuds med en effekt från 350 till 430 hk och ett vridmoment på 1.800 till 2.200 Nm.
Scania berättar att Super 11 väger 85 kilo mindre än Super 13. Jämfört med niolitersmotorn är den lite (10 kilo) tyngre, men uppges samtidigt minska bränsleförbrukningen med upp till sju procent!
Allt annat lika brukar en mindre motor ofta förbruka mindre bränsle, men här handlar det om två generationer femcylindriga motorer. Den senare bygger på en vidareutveckling av den teknologi som applicerats med den nya Superdrivlinan.
Cylinderdiameter och slaglängd är exakt densamma. Mycket enkelt uttryckt så har man kortat av motorblocket och tagit bort cylinder två.
– Omkring 60 procent av delarna är gemensamma. Av resterande är 20-30 procent lika, men anpassade för att passa i femman. Vi är därför säkra på att det ska hålla samma kvalitet som sexan, säger Tomas Björnelund som är teknisk projektledare för den nya 11-litersmotorn.
Från start var det inte tänkt att det skulle dröja så länge mellan lanseringen av femman och sexan, men som Tomas noterar kom det en pandemi emellan.
Under den tid som gått sedan Super 13 lanserades under hösten 2021 har Scania utvecklat ny teknik som nu lanseras på den nya motorn.
Kamfasare är en. Med denna ändras vinkeln på kamaxeln i förhållande till det kugghjul som driver den och detta gör att man kan optimera förbränningen med ventiltiden (läs luftflödet till/från motorn).
En utmaning är att motorn kan bli för kall för att få en hög verkningsgrad vid låg belastning. På 13-litersmotorn finns därför en HGR-ventil där man styr återföring av varma avgaser till förbränningsrummet. Denna har man nu tagit bort.
En annan tekniknyhet är VVB (Varieable Valve Brake) där kamfasarnas styrning av ventiltiden ersätter den traditionella avgasbromsen. Motorbromsen levererar nu en effekt upp till 344 kW.
På den nya motorn har Scania också flyttat en av de doserpunkterna för urea som används för att förvandla NOx i avgaserna till ofarlig kväve och vatten. Hög värme och turbulens är bra för denna kemiska reaktion.
– Vi har flyttat insprutningen 30 centimeter närmare turbon. Det låter inte så mycket, men har stor betydelse. Att spruta in urea på det varmaste stället, där det är ett turbulent luftflöde, gör att den fördelar sig bäst och reagerar med avgaserna, säger Tomas Björnelund.
Den nya 11-litersmotorn kommer att monteras på samma lina som 13-litersmotorn på Scanias motorfabrik i Södertälje. Den officiella säljstarten är juni 2025.
Fakta om den nya elvalitersmotorn | |||
---|---|---|---|
Motorbeteckning | DC11 100 | DC11 101 | DC11 102 |
Volym | 10,6 liter | 10,6 liter | 10,6 liter |
Cylindrar | 5 | 5 | 5 |
Effekt | 350 hk | 390 hk | 430 hk |
Vid varvtal | 1.800 varv/min | 1.800 varv/min | 1.800 varv/min |
Vridmoment | 1.800 Nm | 2.000 Nm | 2.200 Nm |
Vid varvtal | 950-1.360 varv/min | 950-1.360 varv/min | 950-1.360 varv/min |
Insprutningsteknik | Scania XPI | Scania XPI | Scania XPI |
Avgaskontroll | Dubbel SCR | Dubbel SCR | Dubbel SCR |