Tack!

Cookies

Ursäkta att vi stör i din sköna läsning. Men vi vill bara kolla av att du är okej med våra cookies. Bocka i dem du godkänner.



Till Trailer
+

Annons

Annons
Annons
Scanias nya femcylindriga elvalitersmotor erbjuds med en effekt på upp till 430 hk och ett vridmoment på 2.200 Nm.

Aktuellt

Ny elvalitersmotor i Super-serien

Text: Rutger Andersson
Publicerad: 2025-05-20 07:22
Dela

Idag lanserar Scania en ny femcylindrig elvalitersmotor. Den delar teknik med den 13-litersmotor som kom för ett par år sedan och är samtidigt en vidareutveckling av denna.

Scania raka sexa på 12,7 liter – som lanserades med den nya Superdrivlinan – är idag Scanias volymmotor i bland annat Sverige. Nu står det också klart att denna kompletteras med den nya femcylindriga elvalitersmotor som erbjuds med en effekt från 350 till 430 hk och ett vridmoment på 1.800 till 2.200 Nm.

Scania berättar att Super 11 väger 85 kilo mindre än Super 13. Jämfört med niolitersmotorn är den lite (10 kilo) tyngre, men uppges samtidigt minska bränsleförbrukningen med upp till sju procent!

Allt annat lika brukar en mindre motor ofta förbruka mindre bränsle, men här handlar det om två generationer femcylindriga motorer. Den senare bygger på en vidareutveckling av den teknologi som applicerats med den nya Superdrivlinan.

Cylinderdiameter och slaglängd är exakt densamma. Mycket enkelt uttryckt så har man kortat av motorblocket och tagit bort cylinder två.

– Omkring 60 procent av delarna är gemensamma. Av resterande är 20-30 procent lika, men anpassade för att passa i femman. Vi är därför säkra på att det ska hålla samma kvalitet som sexan, säger Tomas Björnelund som är teknisk projektledare för den nya 11-litersmotorn.

Från start var det inte tänkt att det skulle dröja så länge mellan lanseringen av femman och sexan, men som Tomas noterar kom det en pandemi emellan.

Under den tid som gått sedan Super 13 lanserades under hösten 2021 har Scania utvecklat ny teknik som nu lanseras på den nya motorn.

Kamfasare är en. Med denna ändras vinkeln på kamaxeln i förhållande till det kugghjul som driver den och detta gör att man kan optimera förbränningen med ventiltiden (läs luftflödet till/från motorn).

En utmaning är att motorn kan bli för kall för att få en hög verkningsgrad vid låg belastning. På 13-litersmotorn finns därför en HGR-ventil där man styr återföring av varma avgaser till förbränningsrummet. Denna har man nu tagit bort.

En annan tekniknyhet är VVB (Varieable Valve Brake) där kamfasarnas styrning av ventiltiden ersätter den traditionella avgasbromsen. Motorbromsen levererar nu en effekt upp till 344 kW.

I anslutning till avgassidan på turbon sitter en liten kopp varifrån man sprutar in urea vid en punkt där det är hög värme och stor turbulens, två faktorer som är bra för den kemiska reaktion där urea bidrar till att förvandla NOx till ofarligt kväve och vattenånga.

På den nya motorn har Scania också flyttat en av de doserpunkterna för urea som används för att förvandla NOx i avgaserna till ofarlig kväve och vatten. Hög värme och turbulens är bra för denna kemiska reaktion.

– Vi har flyttat insprutningen 30 centimeter närmare turbon. Det låter inte så mycket, men har stor betydelse. Att spruta in urea på det varmaste stället, där det är ett turbulent luftflöde, gör att den fördelar sig bäst och reagerar med avgaserna, säger Tomas Björnelund.

Den nya 11-litersmotorn kommer att monteras på samma lina som 13-litersmotorn på Scanias motorfabrik i Södertälje. Den officiella säljstarten är juni 2025.

Fakta om den nya elvalitersmotorn
MotorbeteckningDC11 100DC11 101DC11 102
Volym10,6 liter10,6 liter10,6 liter
Cylindrar555
Effekt350 hk390 hk430 hk
Vid varvtal1.800 varv/min1.800 varv/min1.800 varv/min
Vridmoment1.800 Nm2.000 Nm2.200 Nm
Vid varvtal950-1.360 varv/min950-1.360 varv/min950-1.360 varv/min
InsprutningsteknikScania XPIScania XPIScania XPI
AvgaskontrollDubbel SCRDubbel SCRDubbel SCR