annons
Hem » Artiklar » Bärgare vill att domen överklagas
På bilden syns platsen för den tragiska olyckan. Den är tagen mot norrgående riktning och innan den stora olyckan inträffade stod en personbil i diket i nivå med skylten för busshållsplatsen. Det svenskregistrerade 24-metersekipaget färdades denna riktning medan dragbilsekipaget kom från samma håll som lastbilarna på bilden.

Bärgare vill att domen överklagas

I fredags kunde vi berätta att den yrkeschaufför som var vållande i en dödsolycka i Mogetorp utanför Örebro blev frikänd, för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död av Örebro Tingsrätt.

Håkan Lundgren, bärgare som var tidigt på olycksplatsen, är en av dem som reagerar över detta.

– Jag hoppas verkligen att domen blir överklagad. Kan du bli helt frikänd i ett fall som detta innebär det att du inte behöver ta så stor hänsyn till väglag, medtrafikanter och räddningspersonal, säger Håkan.

I senaste Trailer uppmärksammas den tuffa och utsatta situation som Håkan och andra bärgare tvingas arbeta under. Många tar inte den hänsyn som krävs då de passerar en olycksplats.

– Och det går inte bara att skylla på väglaget. Det gäller att anpassa hastigheten och det gjorde också den chaufför som förolyckades, säger Håkan.

Den räddningspersonal som då var på plats efter en tidigare olycka berättade att den chaufför som körde norrut i ett svenskregistrerat 24-metersekipage närmade sig olycksplatsen i en låg hastighet då det small.

På den sida 24-metersekipaget färdades stod då en personbil i diket efter en singelolycka. Polis, ambulans och brandbil var på plats och flera av fordonen hade påslagna blåljus.

– Vid olyckplatsen finns en busshållplats. Den trafik som körde norrut fick kanske låna lite av den spärrzon som finns mellan körfältet, men i södergående riktning var körfältet då helt rent.

I denna riktning kom det dragbilsekipaget där föraren tappade kontrollen över sin fordonskombination i den svaga utförsbacken. Det exakta olycksförloppet vet ingen, men vittnesuppgifter och fordonens skador talar för en så kallad fällkniv där dragbilsekipaget från Litauen kanade över på fel sida av vägen och träffade hytten och sidan på fjärrbilen med så våldsam kraft att både hytt och skåp lossnade från chassit.

Dragbilens hytt fick också en smäll, men på detta ekipage tog trailerns framstam mest stryk. Denna blåstes bort och eftersom skåpets bakdörrar och stora delar av sidoväggarna satt kvar ser det ut som om lasten, som bestod av drygt 20 ton bryggeriprodukter, farit ut denna väg.

Efter olycka stod det som fanns kvar av fjärrbilen på vägrenen. Dragbilsekipaget stod då på fel sida av vägen i fel färdriktning.

– Att det var halt och snöade är en förmildrande omständighet, men ingen ursäkt. Jag hoppas att åklagaren tänker om och överklagar.

– Tingsrättens friande domen ger helt fel signaler till dem som inte tar tillräcklig hänsyn till väglag och medtrafikanter, fastslår Håkan.

Han tycker också att polisen i detta fall fått orättvis kritik för dålig utmärkning av första olyckan.

– Den första polispatrullen som var på plats deltog i räddningsarbetet efter olyckan och den andra var på väg att varna trafik i södergående riktning när den stora kollisionen inträffade. Innan den fanns det inte heller något hinder på denna sida av vägen.

 

3 kommentarer

  1. Staffan gustafsson

    Väldigt bra skrivet. Är skönt att se att folk säger ifrån för det får inte gå till så här. /// Svåger med den svenska föraren

  2. Henrik Lindbladh

    Man blir mörkrädd när man läser detta, det är ju inte klokt om det blir fortsatt friad dom!

  3. Jörgen Olsson

    Mycke bra skrivet Håkan,,,,Det måste bli ett slut på daltandet av dessa vårdslösa chaufförer vi har på vägarna. Åker förbi platsen flera ggr i veckan och du kan inte missa att det är en olycka vid denna plats. Blinkande blåljus och pågående aktivitet vid sidan av vägen,,,.
    Om det råder halt väglag,,och ev undermålig sikt.Kan jag inte för mitt liv,få ihop att tingsrätten friar när färdskrivaren visade 89km på tillåten 80 sträcka, vill jag minnas att så var fallet!?.
    Sen må det finnas otaliga orsaker till chaufförens mardrömsscenario. Och stackars tjejen till den omkomne får aldrig tillbaka pappan, maken, pojkvännen,,,hur mycket vi än friar eller fäller chauffören.
    Frågan är ju också nu,,,,Borde vi inte LÄGGA MER PENGAR PÅ SNÖ och HALKBEKÄMPNING istället??????. Vakna nu för fan!! ,,,,, myndigheter, politiker, kommuner med flera…
    Om den första olyckan orsakades av att vägen va hal så beror ju de på att nåt inte fungerar ???. Backkrön,stigningsfält,skarpa kurvor å dylikt ska ju vara prio ett vid väderomslag som kan resultera i mycket hala vägbanor,,,.Och väderapporter kan vi ju få långt i förväg som sagt.
    Hade gärna blivit mer förbannad om orsaken hade varit blankslitna däck och överskriden körtid eller helt fellastad trailer. Men nu blev det tyvärr en bromsning för mycket och ja törs lova att det hade blivit samma resulat om hastigheten varit 80 eller 84 km exempelvis.
    Dessa j-a skitvägar vi har i Sverige vintertid är fanimej skandal. Och enbart pga att det ska sparas pengar,,??????.
    Då är detta ändå en relativt stor och mycket vältrafikerad väg. Vägverkstiden för tjugo år sen,,,,alla fordon under samma tak, en ägare. Bättre resultat!!
    Med vänlig hälsning
    Jörgen Olsson

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*