annons
Hem » Artiklar » Chaufförer sparkas efter uppdragsgivares missnöje

Chaufförer sparkas efter uppdragsgivares missnöje

En chaufför som arbetat för ett och samma åkeri i över 13 år förlorar sitt arbete efter att en storkund klagat och sagt sig inte vilja ha något med den aktuelle chauffören att göra längre. Tidigare i höst fick en annan chaufför sparken efter att Skånemejerier portat honom från sin anläggning i Malmö. (Läs mer om detta här) Där emellan har en annan chaufför gått ett liknande öde till mötes. Att bli uppsagd till följd av en uppdragsgivares missnöje är ett växande problem skriver tidningen Transportarbetaren om i dag på sin hemsida.

Enligt artikeln är orsaken en allt vanligare struktur av entreprenörer, underentreprenörer och bemanningsföretag. Chaufförerna är många gånger anlitade av någon annan än sin arbetsgivare.

I fallet med chauffören som kört för samma åkeri i 13 år så körde han paketleveranser åt DHL då han en dag blev hotat och verbalt attackerad av en ilsken kund. En kort tid efter detta fick han beskedet av sin arbetsgivare att DHL stängt av honom. Åkaren trodde dock att det skulle ordna upp sig, men det gjorde det inte enligt artikeln. Då det inte fanns någon annan tjänst inom åkeriet som chauffören kunde ta över blev han uppsagd till följd av arbetsbrist.

Vare sig åkeriet, Trångsunds åkeri, eller DHL vill diskutera ämnet med Transportarbetaren. DHL vill inte heller diskutera ämnet med Trailer.

– Detta handlar inte om en chaufför som är anställd av oss utan av en av våra kunder. Vi diskuterar inte enskilda fall eller sådan som berör våra kunder, säger Jessica Ölvestad på DHL:s kommunikationsavdelning, till Trailer.se.

Ingen av de tre chaufförerna Transport skriver om har kunnat förhandla om uppsägningen med det företag som har haft synpunkterna på deras agerande. Facket har inte heller kunnat hjälpa till eftersom deras arbetsgivare faktiskt inte har haft arbetsuppgifter år dem sedan kunden sagt stoppat dem.

– Jag försökte få DHL:s chefer att ta tillbaka avstängningen av honom. Men de ändrade sig inte – och vi har ingen möjlighet att förhandla med dem, berättar Kurt Lundberg, Transports ombudsman på avdelningen i Stockholm, för tidningen.

Även Dan Holke, som är chef på fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd, har tidigare konstaterat att situationen är juridiskt knepig.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*