annons
Hem » Artiklar » Christer vill belysa risker i en Facebook-grupp
Så här såg Lennart Holms fina lastbil ut innan den tragiska olyckan där hytten helt demolerades. Foto: privat.

Christer vill belysa risker i en Facebook-grupp

I spåren efter den tragiska olyckan där Lennart Holm gick bort i vad som misstänks vara en halkolycka den 4/2 i år har Christer Thynell tillsammans med ett par andra chaufförer dragit igång en facebooksida med rubriken: Vägen är vår arbetsplats!!!

Tanken är att tillsammans med andra chaufförer sätta fokus på riskerna i trafiken för att få till sakliga underlag för att påverka politikerna att arbeta för ökad trafiksäkerhet.

Helt naturligt handlar det efter olyckan och nu i dagarna mycket om vinterväghållningen som under facebooksidans första veckor verkligen har belysts av chaufförer runt om i Sverige.

– Observera att det inte är utförarna vi kritiserar, säger Christer. Många av oss som känner killarna som sköter våra vägar vet att de gör vad de kan, men att tillgången till resurser och regler tyvärr hindrar dem från att göra vad som går för att värna vår arbetsmiljö. Vi som har vårt yrkesliv på vägarna känner oss svikna av politiker och trafikverket när det sparas in på vinterväghållningen och det får konsekvensen att vi riskerar våra liv. Vi är många som vet att Lennart var en säker chaufför, men inte ens det räckte när han överraskades av blixthalka.

– Det är ett systemfel när vi chaufförer år ut och år in kan peka ut vägsträckor där halkan ständigt överraskar. Ta Nyköping-Norrköping där E4:an ofta överraskar, eller Uppvidinge där väg 37:an ofta överraskar med blixthalka, säger Christer Thynell. Nu ska vi samla oss med sakliga argument och se till så att politiker och trafikverket får ut bilarna i tid och förstår att även detta handlar om trafiksäkerhet och den så omtalade nollvisionen.

En kommentar

  1. MariAnne Ailio Härnösand

    Jag håller fullständigt med dej i detta och det är beklagligt som det får gå till. Som du säger är det inte åkerierna som sköter våra vägar utan byråkratin och myndighetsbesluten som orsakar problemen. Jag har skickat skrivelser till Regeringen om både detta med Dieselstölderna längs vägarna samt vägunderhållet och de svarar bara: Tack för ditt brev. Nollvisionen är en parodi som betyder vi gör Inget 0- för yrkestrafiken utan Yrkestrafiken ska se till så inte kontorsnissen blir skadad längs vägen eller någon annan personbil. Med detta skattetryck som åkerierna har borde vi verkligen få hjälp att sköta vårt vägnät av de som beskattar oss. Jag tycker det har försvunnit helt med plogbilar och saltning på t.o.m. E4 speciellt på nätterna då de flesta av oss lastbilar är ute på vägarna. Det är ofta 1 – 2 dm snö att köra i och vi har inga traktordäck eller dubbar och ofta tunga lass som ger lång stoppsträcka eller lätta som inte stannar alls.

    Dessutom har vi ju ”katter bland hermelinerna” som varken har riktiga däck eller rätt lastat eller någon bak ratten som inte kört i vinterväglag. Dessa ska vi också ”parera” och ta hänsyn till fast våra Kör – o Vilotidsregler utan hänsyn till väglag och årstider visar någon hänsyn till oss. Dessutom är det lite generationsskifte i den tunga trafiken nu och de nya är ovana och oerfarna. Det vore ju bra om väghållarna själva fick bestämma och att Vi kunde ringa ut dem när de behövs istället för att någon tittar på en vägkamera mellan 7 – 16 och ska se i den om det är halt ? Hur ser man det i en snöstorm och hur ser man snömängden på vägen i snöröken och mörkret ? Det är kanske en av anledningarna till kaoset på nätterna + dessa besparingar. Vad går våra skattepengar till ( 1- 1,5 miljon ) per bil och år när det inte räcker för att ens hålla framkomliga vägar åt oss som betalar. Det finns en väg jag kört i 30 år som är utan klander en bra skött väg och det är 56:an mellan Valbo och Heby dock smal bitvis men superbra vägunderhåll år efter år, så jag vet att det är möjligt. Tack för det killarna på denna sträckan kanske kan Ni lära trafikverket och regeringen vad som fungerar. Samt ta våra skatter till vägunderhåll i första hand det är det minsta vi förtjänar som håller igång industrin, sjukvården, handeln och mattransporterna. UTAN LASTBILEN STANNAR SVERIGE. Tack för ordet.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*