annons
Hem » Artiklar » Coronatider blev flera utmaningar för Karlssons i Växjö

Coronatider blev flera utmaningar för Karlssons i Växjö

Alla har vi ju drabbats av allt som hänt och händer i dessa coronatider, så även åkerinäringen. Gunnar Karlsson Spedition AB i Växjö har linjetrafik mellan Sverige och Italien med ett eget kontor nere i Italien och den här tiden har inneburit många utmaningar för både åkeriet och dess chaufförer. I dagsläget står 70% av åkeriets bilar stilla utan körningar.

Bertil Karlsson driver Gunnar Karlsson Spedition AB tillsammans med hustrun Susanne.

–Ja, det har verkligen varit problem av och till, säger Bertil Karlsson, som driver åkeriet tillsammans med hustrun Susanne. I början kom det nya besked hela tiden och det gick så långt att jag satte mig ner och författade ett långt brev till en minister nere i Italien. Det är helt orimligt att våra chaufförer ska sitta som djur i bur utan att ens ha tillgång till en toalett i de långa köerna som uppstod vid gränserna längs motorvägarna.

Han berättar att chaufförerna trots svårigheterna har hållit humöret uppe och att man trots körningar till och från samt genom coronahärjade trakter inte har fått någon chaufför corona-smittad.

– De enda sjukdomsfall vi haft är två fall av vanlig influensa, men vi har haft andra svårigheter som att några chaufförer fått sitta fjorton dagar i karantän nere i Polen, suckar han. Polen har varit besvärligt, men italienarna har varit väldigt hjälpsamma hela tiden. De tipsade oss till exempel när gränsen till Österrike öppnades och det blev tillåtet att köra därigenom även på helgerna.

Bertil är tydlig med att han fått gehör för det faktum att transporterna är lika viktiga som vården i de här kristiderna och att åkeriet kunnat hålla trafiken igång med en eller ett par bilar i veckan.

– Våra chaufförer hittade snabbt nya rutiner i samarbete med terminalerna och våra godsmottagare, berättar han. När lastbilarna har lossats så har vi varit noga med munskydd och handskar samt ingen direktkontakt, typ att skaka hand med folk och de enkla medlen har fungerat.

Bertil avslutar med att berätta att han ser fram emot att Italien kan öppna sina gränser igen den 14/4, som är det senaste budet.

– Ja, det är viktigt både för oss och för våra kunder att vi får igång transporterna på allvar igen, säger Bertil. vi har faktiskt lastbilar som står lastade eftersom de inte har kunnat lossas på specifika platser under krisen.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*