DAF Trucks tar nästa steg i utvecklingen av elektriska drivlinor genom att fördubbla räckvidden för DAF CF Electric med VDL e-power-teknik till över 20 mil. Dessutom innebär den nya generationen batterier enligt ett pressmeddelande en viktminskning på 700 kilo, vilket direkt ger högre nyttolast.
Fälttester av de första modellerna av CF Electric inleddes redan 2018 med nederländska och tyska kunder, varefter den andra generationen – utrustad med ny programvara och en ny instrumentpanel – lanserades förra året.
DAF erbjuder för närvarande CF Electric som 4×2-dragbil (GCW: 37 ton) och som 6×2-lastbil med styrd bakaxel för maximal manövrerbarhet (GVW: 28 ton).
Ett nytt tillskott till den aktuella generationen är litiumjonbatteriet med en kapacitet på 350 kWh (315 kWh effektiv kapacitet). Förutom att batteriet är mer kraftfullt är det också mycket lättare – hela 700 kg. Batteriet är omslutet av gel, vilket innebär att temperaturen alltid ligger mellan 25 och 40 grader Celsius, oavsett väder. Det gör att batteriet är tåligt och har konsekventa prestanda.
Full laddning av batteriet sker vanligtvis i lastbilens hemmabas. Det tar cirka 75 minuter med en laddningsstation med en kapacitet på 250 kilowatt.
DAF CF Electric | FT-dragbil – tekniska specifikationer
Chassi 4×2
Hjulbas 380 cm
Vikt dragbil 9 000 kg
Elmotor 210 kW
Vridmoment 2,000 Nm
Batterikapacitet 350 kWh (315 effektiv kapacitet)
Fulladdat fordon upp till 220 km.
Snabbladdade batterier 75 minuter (vid 250 kW)
DAF CF Electric | FAN-lastbil – tekniska specifikationer
Chassi 6×2, löpaxel
Hjulbas 380/420/460/480 centimeter
Vikt lastbil 10 200 kg
Elmotor 210 kW
Vridmoment 2 000 Nm
Batterikapacitet 350 kWh (315 effektiv kapacitet)
Fulladdat fordon upp till 220 km.
Snabbladdade batterier 75 minuter (vid 250 kW)