annons
Hem » Artiklar » Tillbehör » Dags för upplysning

Dags för upplysning

Skåneföretaget Abkati har gjort eliten checklista för den som funderar på att skaffa mer belysning till bilen. En värdefull upplysning när vi går mot mörkare tider.

Så varsågod här kommer Abkatis checklista med en hel del matnyttigt om strålkastare och trafiksäkerhet.

Med hösten kommer mörkret, och med mörkret kommer ett ökat behov av bra ljus. I alla fall om vi pratar bilkörning. Att investera i bra belysning till ditt fordon är att investera i en säkrare bilåkning för både dig och dina medtrafikanter. Här kommer våra tips för att du ska slippa famla i mörker när du köper extraljus.

Låt dina behov styra

Börja med att fundera över varför du behöver eller vill ha extraljus. Anledningarna kan vara många och det kan vara klokt att välja belysning därefter. Kör du lastbil långa sträckor under dygnets mörka timmar i varierande väder har du ett annat behov än om du vill montera extraljus för att förhöja din bils utseende.

Runt extraljus eller ljusramp?

Om du står i valet och kvalet mellan runda extraljus och extraljusramp, kan man enkelt säga att den största skillnaden mellan de två – förutom de utseendemässiga – är att runda extraljus ger ifrån sig mera ljus då man oftast använder flera stycken på rad. Med runda extraljus har du av samma anledning möjlighet att kombinera lampor med olika ljusbild för att passa dina preferenser. Någon sådan möjlighet finns av naturliga skäl inte om man satsar på en ljusramp. Fördelen med en ljusramp är å andra sidan att den är smidigare och inte lika utmärkande i sin design. Dessutom kan en ramp lätt monteras i fronten utan att störa bilens inbyggda sensorer.

God sikt med rätt ljusbild

När det gäller extraljus brukar man prata om tre olika typer av ljusbilder; pencil, flood och combo. Fundera över hur du använder ditt fordon, vilken typ av terräng, väder och ljusförhållanden du oftast kör i, och välj ett extraljus med ljusbild därefter. Det vanliga är att man vill ha en ljusbild som sträcker sig långt fram i mitten men också lyser upp bägge sidorna om vägrenen för att öka chansen att upptäcka eventuella faror i god tid.

Pencil – eller spot som det också kallas – är ett extraljus med en extra lång räckvidd där ljuset centreras rakt framåt snarare än åt sidorna. Flood – eller fjärrljus – har en bred ljusbild som strömmar ut åt sidorna och därmed ger bra uppsikt över vägrenen. Combo är precis som namnet antyder, en kombination av pencil och flood.

Ljusets kvalitet är A och O

Det är lätt att tro att en lampa som avger mycket ljus alltid är bäst. Sanningen är dock en helt annan. Starkt ljus som är koncentrerat till en eller flera punkter på vägbanan är ansträngande för ögat och kan upplevas som bländande. I förlängningen är detta något som inte är bra för vare sig dig eller din bilkörning. Då är det viktigare att titta på hur ljuset faller för att få en så god och jämn spridning av ljuset som möjligt. En bra reflektor och lins speglar och styr ljuset för att skapa den önskade ljusbilden. Även ljustemperaturen som mäts i Kelvin (K) är viktig för den slutgiltiga upplevelsen. Väljer du ett extraljus med en färgtemperatur på närmare 5000K kan du känna dig trygg med att lampan kommer ge ett behagligt ljus även i snö.

Håll koll på märkningarna

När du hittat ett extraljus som lever upp till dina krav på ljusbild och -kvalitet, kan det vara värt att kika på belysningens märkningar. Extraljus ska tåla allt från dammiga vägar till riklig nederbörd varför du gör klokt i att kolla upp lampans IP-märkning. Dagens bilar är fullproppade med elektronik och det är inte ovanligt att uppleva driftsproblem eller störningar. Ofta beror detta på att någon utrusning man installerat saknar EMC-märkning, se därför till att göra rätt från start så att du slipper detta problem. Andra viktiga märkningar att ta hänsyn till inför köp av extraljus är till exempel RoHS-märkning – ett direktiv som begränsar användandet av vissa farliga ämnen, och CE-märkningen – en europeisk märkning som garanterar att produkten lever upp till grundläggande krav på bland annat hälsa, säkerhet, funktion och miljö.

En kommentar

  1. Ja visst är det är bra med extraljus så man ser 😉
    Är det någon som funderat på vad lagen säger om belysning vad gäller antal lampor fram tillsammans med halvljuset?
    När man på natten möter bil efter bil fulla med lampor i fronten och blir ordentligt bländad av alla dessa positionslampor och tända dimljus, så önskar man att det var fler poliser som gav böter på positionslampor utöver de sex lampor man får ha fram med undantag för eventuellt två ytterligare samt en olikfärgad lampa fram.
    Tänk på detta då ni i de nya extraljusen funderar på att koppla in ”Damp Dioderna”…
    Jag är lite osäker på bötes priset för en lampa men jag har för mig det var 500kr.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*