annons
Hem » Debatt » Därför stannar vi

Därför stannar vi

Den friande domen mot den makedonska föraren som ertappades med falskt körkort och falskt pass har skapat en känslostorm bland oss chaufförer. Transporter för över 100 miljarder men till vilket pris.? Transporter har inget värde. ”Fri frakt”, ”gratis frakt om du handlar för mer än 500 kronor” och så vidare. Sen när är transporter gratis?

Det ger en falsk bild av att transporter är billiga, gratis och inte kräver något engagemang. Toapapper och grönsaker har mer märkning och kundernas uppmärksamhet, än hur maten är transporterad. Varför då? Många är intresserade och tycker att det är viktigt att mat och varor transporteras på ett schysst sätt. Eftersom det mesta transporteras ganska korta sträckor så behövs lastbilarna, men dom ska vara fräscha och köras lagligt om du frågar mig.

Vi upplever oss orättvist behandlade av rättsystemet och att det är tufft att konkurrera med utländska bilar med när de kör för 1/5 del av priset. Det går inte ihop ekonomiskt. Det handlar inte om nationalitet eller hudfärg, det handlar om rättvisa villkor, rimliga kostnader och ersättningar och att den som köper transporter av oss fattar att det kostar att ha lastbil, betala sociala avgifter, skatter, försäkringar, däck och förnya sin förarkompetens vart femte år. Det är förolämpande när någon går fri från böter eller fängelse trots att man uppenbarligen har kört med falska papper.

Samtidigt får vi höga böter för att vi kör 10 min för länge medan läkare verkar ha all rätt i världen att jobba med andras liv i deras händer dygnet runt utan repressalier. (Vi får köra 4 1/2 timme sen måste vi ha rast i 45 minuter och sen kan vi köra 4 1/2 timme igen inom en 24 timmarsperiod. Regeln har ytterligare delar, men det blir för krångligt att förklara).

Visst är det viktigt att man inte är trött när man kör och att det är bra att det finns regler. Men tänk på hur långt 10 min är ifrån era egna jobb. Hur långt kommer ni? Kommer ni ens hem? Ni som gör det kan vara lyckliga att slippa böter. Samtidigt hör och läser vi om grovt fulla chaufförer utan legitima pass, körkort och behörighet för att föra fram 40-60 ton lastbil på vägen som frias gång efter gång nu kan man dessutom få ett skadestånd. Det känns som ett hån mot mig som skulle få böter på tusentals kronor om jag skulle köra ens 5 minuter för länge på mitt pass. Mitt förtroende för rättsväsendet och för myndigheter har havererat.

Det är enormt stora löneskillnader inom olika EU-länder. Det ger en mördande konkurrens. Men vad värre är, är de fall där polisen tar någon och de sedan frias trots att det begåtts brott. Man får inte köpa stöldgods i god tro, men transporter, det får man köpa nästan hur billigt som helst. Om det är för bra för att vara sant så är det förmodligen det också. Men det gäller inte på våra vägar.

Allt ni ser med era ögon, allt ni går på, allt ni kan känna, era bostäder, era kläder, mat, mediciner, telefoner, lampor, bilar, båtar och mycket mer har någon gång legat på en stor lastbil ifrån en fabrik eller ett centrallager. Har du funderat över hur grejerna hamnat där och hur de transporteras? Om det är bra eller fultransporter som gjort jobbet?

Säkerheten för oss chaufförer finns inte. Vi ska bara utföra jobbet och försvinna så fort som möjligt så att vi inte är i vägen. Vi ska parkera för kvällen men det finns för dåligt med ställen att parkera där mat och dusch finns. Vi är ute på vägarna där vi möter lastbil efter lastbil efter lastbil som är ifrån bland annat öststater som ser ut som om de knappt håller ihop, man ser däck blanka däck. Att då bli tagen och får böter för småsaker, medan andra kan sitta och köra fulla, utan körkort och med slitna fordon som egentligen inte är godkända i Sverige.

Det är inte att polisen gör ett dåligt jobb. Dom är bakbundna. Jag är stolt över de poliser som överhuvud taget orkat ta på sig jobbet att stoppa en utländsk lastbil med alla de språkproblem och rapporter som följer. Och när de väl lyckats ta sig igenom allt så går den misstänkta fri för allt och får dessutom skadestånd. Man blir mållös! Nä förresten, man blir förbannad.

Sen har vi miljön som är så viktig i samhället. Skandinaviska åkerier måste köpa nya lastbilar för att hålla miljökraven kunna köras i Sverige. När en del lastbilar som används är 10-20 år gamla så är det inga problem verkar det som. Då behöver tydligen inte miljön räknas in. Vi brukar skämta om att miljö är ett annat ord för att tjäna pengar med ett fint ord och det stämmer verkligen. Det kostar mycket pengar att hålla med nya fordon som klarar kraven. Det slipper tydligen de utländska bilarna också, så där kan dom sänka priset ännu mer på kontrakten.

Så här ser det ut, så här är verkligen bakom kulisserna i vår bransch.

Vi känner oss nedtryckta, bortglömda, tagna för givet och orättvist behandlad av systemet.

Det här är varför vi protesterar, det här är varför vi vill få en förändring, det här är varför vi vill nå ut till er som kanske inte bryr er. Tänk bara på att ni är berörda i allra högsta grad, ni känner säkert många som är i närheten av en väg. Jag lovar att ingen vill möta en 60-tonslastbil med en förare utan riktigt körkort, men det gör ni, varje dag.

Jimmy Lindfors
En av alla förare som fått nog

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*