annons
Hem » Artiklar » Designern berättar om Scania AXL
Xavi Carreras Castro

Designern berättar om Scania AXL

Ett fordon från Scania måste erkännas som en Scania även om det kommer utan hytten. Det helt autonoma Scania AXL-konceptet är skräddarsytt för tunga funktioner och bör därför förmedla robusthet och styrka. Scanias nya autonoma lastbilskoncept är ytterligare ett viktigt steg i utvecklingen av framtida fordon.

– Eftersom detta är ett nytt koncept finns det många saker vi kan göra när det gäller hur det kan se ut, men det är absolut nödvändigt att visa alla att det fortfarande är en Scania, säger Xavi Carreras Castro, designern på Scanias fordon stylingavdelning med ansvar för Scania AXL.

Robusthet och kraft

Fordonets utseende bestäms huvudsakligen av den planerade miljön och tillämpningen. Om fordonet är konstruerat för gruv- och anläggningsarbete, bör det förmedla robusthet och kraft, medan utformningen av en självkörande distributionsbil för centrumstäder borde ge ett mildare och vänligare intryck. Att utforma konceptbilen har varit en spännande process för Carreras Castro.

– Det här är första gången vi har byggt en lastbil som har många nya komponenter och tekniker. Det gör att vi kan förändra tidigare former och uttryck. Detta är vad vi tror att framtiden ser ut så det har varit riktigt spännande, förklarar han. Utmaningen har varit att balansera lastbilens proportioner och blanda den främre modulen med tippaggregatet. Halva hytten är borta utan förare. En konventionell gruvtruck har två distinkta delar – hytten och tippaggregatet. Vi har strävat efter en integrerad styling med ett mer dynamiskt formspråk.

AXL identifierad som en Scania

Färgerna identifierar AXL som en del av Scania-familjen Även om Scania AXL-konceptet är ett nytt och innovativt fordon kan det tydligt erkännas som en Scania. Färgerna identifierar den som en del av Scania-familjen och det finns fortfarande utrymme för den karakteristiska omslutande T signaturen, som på konventionella lastbilar bildas av grillen och vindrutan. Utvecklingen och designen av konceptbilen har krävt många nya tillvägagångssätt, eftersom projektet startade förutsättningslöst.

– Det kommer att bli en fantastisk känsla när en lastbil som denna så småningom dyker upp i en gruva, säger Carreras Castro.

För säker autonom körning behövs därför en extra sensor. Det kallas lidar, som står för ljusdetektering och räckvidd. ”Vi måste ha överlappning mellan sensorerna, så att en kan vara en säkerhetskopia för att ta över från den andra om det behövs,” säger Fredrich Claezon, systemarkitekt för autonoma fordon. ”Vad händer om kameran och radaren föreslår motstridig information? Vilka av dessa sensorer ska vi lita på? Med lidar kan vi få en bättre bas för beslut. ”

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*