annons
Hem » Artiklar » Eldrivna konceptlastbilar från Volvo

Eldrivna konceptlastbilar från Volvo

För att utforska och demonstrera möjligheterna med eldrivna lastbilar  har Volvo utvecklat två konceptlastbilar för anläggningstransporter och regional distribution. Problemet man hoppas finna svaret på är hur den tunga godstrafikens miljö- och klimatpåverkan minskas samtidigt som efterfrågan på transporter fortsätter öka. Företaget menar att elektrifiering kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ även för tyngre lastbilar.

Enligt ett pressmeddelande kommer Volvo att använda dessa elektriska konceptfordon för att utforska, demonstrera och utvärdera olika lösningar och mäta samhällets och marknadens intresse.

– För att efterfrågan på eldrivna lastbilar ska öka måste en snabb utbyggnad av laddningsinfrastrukturen genomföras, samtidigt som mer kraftfulla ekonomiska incitament måste skapas för de åkare som agerar pionjärer genom att välja nya fordon med lägre miljö- och klimatpåverkan, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.  

I pressmeddelandet skriver Volvo att de låga ljudnivåerna och avsaknaden av avgasutsläpp gör att eldrivna tunga lastbilar kan bidra till att förbättra arbetsmiljön för förare och anläggningsarbetare. Avsaknaden av avgasutsläpp kommer att dessutom ge en betydande och positiv effekt på luftkvaliteten i städer med många pågående byggprojekt. Avsaknaden av motorbuller gör att dessa lastbilar även kan utföra transporter under fler av dygnets timmar. Det skapar nya möjligheter till effektivisering, till exempel av stora anläggningsprojekt och transporter i och runt städer.

Vidare menar Volvo att transportsektorns totala klimatpåverkan kan minskas genom en användning av tunga elfordon för regionala transporter – vilket är den största delen av godsdistributionen med lastbil inom EU.

– Det finns ett enormt antal lastbilar som används för regionala godstransporter i Europa som har en genomsnittlig årlig körsträcka på 80 000 km. Det innebär att en ökad användning av elfordon i den regionala distributionen skulle medföra betydande klimatvinster, förutsatt att den el som används är fossilfri, säger Lars Mårtensson, Miljö- och Innovationsdirektör, Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars plan för eldrivna tunga lastbilar för anläggningstransporter och regional distribution är att börja med att låta utvalda kunder i Europa genomföra pilottester med ett litet antal elfordon. En mer omfattande kommersialisering kommer att genomföras senare.

– Hastigheten för att genomföra en elektrifiering beror på ett antal faktorer. För det första krävs en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen, och för det andra måste de regionala kraftnäten kunna leverera tillräcklig effekt på lång sikt. Ekonomiska incitament är dessutom nödvändiga för att få fler åkare att investera i elfordon. Transportköparna kan även bidra genom att erbjuda längre kontrakt och vara mer villiga att betala för hållbara transporter. Många åkerier har mycket små marginaler, vilket innebär att varje ny investering måste vara lönsam, säger Lars Mårtensson.  

Förbränningsmotorn kommer dock spela en nyckelroll för lastbilstransporter även framöver. Inte minst inom fjärrtransporter menar Volvo. Därför kommer fortlöpande förbättringar av förbränningsmotorns effektivitet att fortsätta under många år framöver.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*