annons
Hem » Artiklar » Ellastbil på 60 ton i nytt projekt

Ellastbil på 60 ton i nytt projekt

DHL Freight och Volvo Lastvagnar har ingått partnerskap i ett projekt som fokuserar på längre transporter med tunga eldrivna lastbilar. Samarbetet innebär en första pilottest av en batterielektrisk Volvo FH med totalvikt på upp till 60 ton. Med start i mars kommer lastbilen att sättas i trafik mellan DHL Freights logistikterminaler i Göteborg och Jönköping. En körning på 15 mil enkel väg. 

Enligt ett pressmeddelande kommer detta test att ge både Volvo och DHL viktiga erfarenheter och information kring upplägg och hur laddsystemet kommer att fungera. Kunskap som kommer att leda till en optimering av balansen mellan avstånd, lastvikt och laddpunkter i de dagliga godstransporterna.

– Logistiksektorn står inför en mycket stor utmaning, vilket samtidigt även innebär en riktig möjlighet – att ta bort koldioxidutsläppen från transporterna. Samarbetet med Volvo Lastvagnar hjälper DHL Freight att spela en ännu större roll i övergången till hållbara alternativ och är ännu ett betydelsefullt bevis för vår långsiktiga strategi fram till klimatneutrala transporter, säger Robert Zander, vd för DHL Freight Sverige, i en kommentar.

Redan i dag serieproduceras Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadsdistribution. DHL Supply Chain satte nyligen en ny Volvo FL Electric i trafik i London, och introducerade därmed den första helelektriska Volvolastbilen som var specialbyggd för stadsdistribution i Storbritannien.

I slutet på förra året började Volvo Lastvagnar Nordamerika att sälja VNR Electric, och senare det här året kommer säljstarten att ske i Europa av det tunga lastbilsutbudet.

– Vårt åtagande är att hela vårt lastbilsutbud ska vara fossilfritt till senast 2040, säger Roger Alm, vd på Volvo Lastvagnar.

Projektfakta:

– Projektet mellan DHL och Volvo Lastvagnar kommer att starta under det första kvartalet 2021, och är en del av REEL, ett initiativ som leds av innovationsmyndigheten Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.

– Rutten är mellan Göteborg och Jönköping, ca 150 km enkel väg. 

– Laddning kommer att ske hos DHL i Jönköping och hos Volvo Truck Center i Göteborg.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*