annons
annons
Hem » Notiser » EU-projekt testar lastbilar med bränsleceller

EU-projekt testar lastbilar med bränsleceller

EU-projektet H2Haul tittar på möjligheten att elektrifiera lastbilar med hjälp av bränsleceller och vätgas. Powercell Sweden AB är ett av företagen som kommer att arbeta i projektet. Enligt ett pressmeddelande från Powercell Sweden har H2Haul lanserats av ett europeiskt konsortium bestående av bland annat Iveco och busstillverkaren VDL.

Inom projektets ramar kommer man att designa, bygga och testa tre olika typer av tunga lastbilar med en vikt upp till 44 ton som kommer att elektrifieras med hjälp av bränsleceller och vätgas.

Totalt byggs 16 fordon som kommer att användas för fälttester vid dagliga transporter av stora logistik- och detaljhandelsföretag i Belgien, Frankrike, Tyskland och Schweiz. Projektet kommer också omfatta uppförandet av innovativa tankstationer för vätgas som kommer att erbjuda snabb och effektiv tankning av fordonen.

Lastbilar som elektrifierats med hjälp av bränsleceller och vätgas erbjuder samma tankningstider, samma räckvidd och lastkapacitet som dieseldrivna lastbilar men ger inte upphov till andra utsläpp från lastbilen än rent vatten.

Bränslecellens miljöpåverkan beror på hur vätgasen tillverkas. Vätgas är en energibärare som kan framställas med flera olika energikällor. Enligt organisationen Vätgas Sverige framställs vätgas bara av förnybara källor i Skandinavien, generellt genom elektrolys med grön el. En annan vanlig metod är att använda naturgas, som är ett fossilt bränsle, vilket då medför en negativ miljöpåverkan.

Projektet H2 Haul koordineras av Element Energy och har blivit möjligt tack vare ett bidrag på totalt 12 MEUR från Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) som är ett unikt samarbete mellan EU-kommissionen, branschorganisationen Hydrogen Europe och forskningsgruppen Hydrogen Europe Research. FCH JU har som mål att snabba på introduktionen av bränslecellsteknologin på marknaden för att på så sätt bidra till den nödvändiga minskningen av koldioxidutsläpp.

FCHJ består av EU-kommissionen, intresseorganisationen Hydrogen Europe, som representerar bränslecells- och vätgasindustrin, samt av forskningsgruppen Hydrogen Europe Research som representerar forskningssamhället.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*