annons
Hem » Artiklar » Filmsuccé förVolvochefen
  • <p>Volvo Trucks vd Claes Nilsson var sin egen stuntman då han stod på en FMX som lyftes i den främre dragkroken. </p>

    Volvo Trucks vd Claes Nilsson var sin egen stuntman då han stod på en FMX som lyftes i den främre dragkroken.

Filmsuccé förVolvochefen

Volvo Trucks vd Claes Nilsson har nu gjort succé som filmstjärna. Filmen där han står på fronten på den FMX som hissats upp i främre dragkroken har haft över en miljon visningar på Youtube.

– Nej, jag har inga planer på en karriär som stuntman och i fortsättningen får man väl tänka sig för innan man säger ja vid konferensbordet.
    Det säger Volvo Trucks vd Claes Nilsson, med ett leende på läpparna, till Trailer.se. Den korta filmen där Claes står på en Volvo FMX, som är upphängd i den främre dragkroken, har haft över en miljon visningar på några dagar. Som vd för ett så stort företag som Volvo Trucks är han pionjär inom detta område.
    – Gensvaret har varit enormt och jag har fått positiva reaktioner från många håll, säger Claes.
    Filmen där Volvos vd själv innehar huvudrollen ska på ett lite annorlunda sätt visa hur robust konstruktionen är. Under fliken ”markfrigång” kör en FMX bokstavligen talat över huvudet på en tekniker som grävts ned i sanden och med detta vill Volvo på ett lika annorlunda sätt påvisa att nya FMX fått en högre markfrigång.
    Fler filmer är att vänta och förhoppningen är förstås också att dessa ska bidra till att lyfta försäljningen för Volvos nya lastbilsmodeller. Och ”FMX-segmentet” eller rättare sagt anläggningsbilar utgör omkring 20 procent av totalmarknaden för tunga lastbilar i Europa.
    I år motsvarar det omkring 40.000 tunga lastbilar och här har Volvo en Europaandel på omkring 12 procent vilket kan jämföras med märkets totala andel på omkring 16 procent.
    – Vi har en mycket konkurrenskraftig produkt och är starka i Skandinavien, England och Östeuropa, konstaterar Claes.
    På andra marknader hoppas man att Volvo med nya FMX ska närma sig samma position, men några mer filmer blir det inte för Volvochefens del, åtminstone inte i denna kampanj.
    – Det finns andra filmstjärnor, konstaterar Claes.
    Med ett skratt försäkrar han också att denna typ av stunt inte är ett krav för att få ett ”höjdarjobb” inom Volvo Trucks.
    

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*